Handläggare

Arbetsbeskrivning

Migrationsverket är det naturliga navet för migrationen till Sverige. Varje år tar vi emot många tusen ansökningar från människor som vill arbeta, besöka, bo eller söka skydd i Sverige. Vi vill underlätta rörligheten över gränser genom god service och en snabb och rättssäker handläggning. Vår vision är ett Sverige som med öppenhet tar tillvara den globala migrationens möjligheter.

Migrationsverket är en arbetsplats som präglas av respekt för människan. Vi strävar efter att ingen ska bli diskriminerad och att alla ska ges lika möjligheter.

Arbetsuppgifter

Som mottagningshandläggare ingår du i ett av enhetens team med teamledare och handläggare. Du utreder, handlägger och beslutar om bistånd enligt lagen om mottagande av asylsökande m.fl.(LMA). Du genomför muntliga utredningar och
upprättar protokoll. Du svarar för underrättelser av beslut, arbetar med självmant återvändande och planerar verkställigheten för de sökande som fått avlägsnandebeslut. Du utför visst bosättningsarbete för de asylsökande som beviljats uppehållstillstånd. Du möter sökande i receptionen där du svarar på frågor och utför administrativa arbetsuppgifter. Du deltar i internt och externt informationsarbete, både enskilt och i grupp och samarbetar med arbetsförmedlingen, landstinget, polismyndigheten, socialtjänsten m.fl.

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har högskoleutbildning gärna med juridisk, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska även ha erfarenhet av att arbeta med människor i utsatta situationer. Viktiga egenskaper hos dig som söker är att du har ett professionellt förhållningssätt, är lyhörd, empatisk och har god samarbetsförmåga både internt och externt. Du är bra på att kommunicera och du kan arbeta självständigt likväl som i team. Du är flexibel, ansvarstagande och trygg som person och kan stå för fattade beslut. Vi har en hög arbetsbelastning så du måste vara stresstålig. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Erfarenhet av förvaltningsrättslig ärendehantering är meriterande. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift i svenska språket. Att du behärskar engelska är en förutsättning, övriga språkkunskaper är meriterande. Datavana med god Officekunskap och körkort är ett krav.



 

Upplysningar

Anställningarna är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning.

Vi tillämpar individuell lönesättning.

Tillträde snarast.

Vid tillsättning tar verket hänsyn till eventuell omplacering.

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan och meritförteckning senast den 3 augusti 2014.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem Reach Mee.

 

Kontaktpersoner

Christina Bergius, enhetschef, 010-485 42 96

 

Magdalena Kamel, personaladministration, 010-485 83 13

 

Catherine Svensson, personaladministration, 010-485 51 53

 

 

Fackliga kontaktpersoner:

Barbro Tergesten, ST, 010-485 19 73

Hans Niska, SACO, 010-485 48 92

Robert Wiklund, SEKO, 010-485 89 41





Migrationsverket avböjer vänligt men bestämt alla samtal från försäljare av rekryteringstjänster och annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Migrationsverket Norrköping
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 juni 2014

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024