OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alvesta kommun med ca 19 000 invånare är en av södra Sveriges pärlor. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade
Omsorgsförvaltningen arbetar för att ge en god salutogen social omsorg och kommunal hälso- och sjukvård genom att den enskildes medansvar och resurser tillvaratas. Vi ska visa respekt för den enskildes självbestämmande, delaktighet, integritet, trygghet och värdighet. Den som har kontakt med oss ska möta en kompetent personal.
Förvaltningens ansvarsområden är omsorg om äldre och omsorg om personer med funktionsnedsättning. Förvaltningen utövar också ledningen av den kommunala hälso- och sjukvården.
Omsorgsförvaltningen har 650 anställda och 1200 personer som har behov av stöd i vardagen.
ARBETSUPPGIFTER
På grund av ett ständigt ökande antal ärenden samt för att skapa förutsättningar för utveckling inom handläggningsprocessen utökar vi nu med ytterligare en handläggare.
Som handläggare har du ett salutogent förhållningssätt då du arbetar med utredning, bedömning och beslut samt med uppföljning av insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Målgruppen är personer över 21 år som har fysisk, intellektuell eller psykisk funktionsnedsättning. Arbetet innebär att du har en nära dialog med de personer som söker insatser samt med deras företrädare. I arbetet ingår du i tvärprofessionella team och har ett nära samarbete med övriga yrkesprofessioner inom organisationen.
Du kommer utreda behov och bedöma rätten till stöd och insatser samt vara beslutsfattare för alla utredningar om särskilt boende enligt socialtjänstlagen,(sol) och bostad med särskild service enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, (LSS). Du kommer även att vägleda och stödja övriga handläggare i ärenden, bedömningar och beslutsfattande.
Du ger information och stöd till brukare, närstående och organisationer mm. Arbetet innebär också samverkan med externa samarbetspartners och myndigheter exempelvis vid vårdplaneringar.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom med flera års kompetens och erfarenhet inom myndighetsutövning.
Dina personliga egenskaper är självständighet och initiativförmåga. Du är lyhörd för enskilda individers behov och har förmåga att skapa förtroendefulla möten. Du ska vara trygg och säker med att fatta beslut utifrån kollegors utredningar. Du är van att arbeta självständigt men kan också samarbeta med andra. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, kan planera och prioritera, samt har datorvana.
Körkort och tillgång till bil är ett krav.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Förvaltningschef Rose-Marie Eriksson
0472-154 60
Vision Michaela Månlycke
0472-595628
Enhetschef Mari Rydqvist
0472-151 28
Vårdförbundet Helen Roth
0472-151 06
Sjukgymnast Kicki Järvholm
0472-154 45
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Anita Skarp
0472-153 12
Enhetschef Servicebostäder och Dagcenter Marie Skoglund-Hansson
0472-153 15
Facklig företrädare nås genom kommunens växel
0472-150 00
Enhetschef Lise-Lotte Ruben- Klasén
0472-59 56 31
Enhetschef Birgitta Andersson
0472-15538