OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Handläggare till Länsförsäkringar
Beskrivning
Till vår kund söker vi 2 st handläggare
Kort beskrivning av projektet och arbetsuppgifter
I maj 2020 planeras för produktionssättning av en ny lösning för sanktionshantering, inom ramen för bolagets sakförsäkringsaffär. Lösningen bygger till största del på automatiska kontroller (även kallat screening), av avtal och utbetalningar, mot EU:s sanktionslistor.
Kontrollerna sker dagligen och genomförs i ett specifikt screeningsystem. I huvudsak använder sig systemet av uppgifter om namn, på kunder tillhörande kunden, som sedan jämförs mot de namnen som återfinns på sanktionslistorna. Om en person eller ett företag har samma, eller ett liknande, namn som någon på sanktionslistorna generarar systemet ett ärende. Att man har samma, eller ett liknande namn, behöver i sig inte betyder att det faktiskt är samma person/företag. Ärendena behöver därför utredas för att ta reda på om det är samma person/företag eller inte, med andra ord: Om det rör sig om en falsk eller sann träff. Utredning av ärenden behöver ske dagligen, och i anslutning till den screening som avslutas varje morgon.
Produktionssättningen kommer ske stegvis under perioden 1/6-31/8. Vid första produktionssättning kommer även en initial backlog att skapas, vilket innebär att ett mycket stort antal ärenden kommer behöva utredas, som en engångshändelse. Därför kommer det under en särskild period att behövas fler resurser än vad som annars krävs för daglig drift.
Uppdraget
En gemensam funktion kommer upprättas, som ska hantera och utreda de ärenden som skapas i screeningsystemet, till följd av de automatiska kontrollerna.
Handläggarnas uppgift är alltså främst att utreda ärenden i systemet och komma fram till om det rör sig om s.k. falska eller sanna träffar. En falsk träff innebär att en kund inte är samma person/företag som den part som den matchats mot på sanktionslistan. En sann träff innebär att det är samma part.
Träffens riktighet kontrolleras genom att kundens information jämförs med informationen i sanktionslistan. Exempel på information som jämförs är fullständigt namn, adress, uppehållsland etc. Den mesta informationen finns redan att tillgå i screeningsystemet, men vid behov kan ytterligare information komma att behöva inhämtas från andra interna källor (interna system) eller externa källor (Google, Infotorg etc.).
I de fall man kommer fram till att det rör sig om en falsk träff, vilket är absolut vanligast, dokumenteras utredning i systemet innan ärendet stängs. Om utredningen visar att det rör sig om en sann träff lämnas hanteringen över till berörd verksamhet. Om den gemensamma funktionen inte kan utesluta att det rör sig om en falsk träff (oklar träff) lämnas ärendet också över till berörd verksamhet för fortsatt utredning. Överlämning sker genom mejl/telefon.
Rutiner för hur man handlägger träffar i systemet kommer finnas, som även kommer innehålla vilken information man bör kontrollera. Eftersom detta är en ny funktion förväntas handläggarna kunna arbeta i en process som, under uppdragstiden, löpande kan komma att justeras. Vid behov förväntas man även kunna bistå i utbildning av andra medarbetare, gällande den hantering man arbetar med.
Kompetenskrav
Svenska och Engelska i både tal och skrift
Van användare av Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, Outlook)
God kommunikativ förmåga, både i tal och skrift
Minst slutförd gymnasieutbildning.
God analytisk förmåga
Bekväm med beslutstagande på enligt bevåg.
Meriterande (men ej krav)
Erfarenhet av systemet CM1
Erfarenhet av penningtvätt/sanktionshantering
Erfarenhet inom försäkringsbranschen.
Startdatum: 2020-05-01
Plats: Stockholm
Arbetstid: 100%