OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Organisatorisk placering
Du kommer att arbeta på enheten för planering och uppföljning som idag består av 18 medarbetare. Enheten har ansvaret för myndighetens arbete med verksamhets- och ekonomistyrning. Det innebär bland annat att leda och stödja arbetet med planering och uppföljning samt ekonomisk hantering och utbetalning av statsbidrag.
Arbetsinnehåll
I rollen som handläggare på enheten kommer du arbeta med varierande arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområde. Exempelvis kommer du hantera ekonomihandläggning och vara administrativt stöd till både chefen och övriga medarbetare på enheten. I arbetet ingår det också att sköta administrationsdelen i olika projekt och utvecklingsarbeten på myndigheten.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Gymnasieutbildning inom exempelvis administration eller ekonomi, motsvarande kompetens på lägst SeQF-nivå 4.
• Erfarenhet av handläggningsarbete i statlig verksamhet
• Erfarenhet av att arbeta i administrativa stödsystem
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av utbildningssektorn, gärna yrkeshögskolan.
Personliga egenskaper
Vi söker en noggrann och strukturerad person som har en hög känsla för kvalitet och service. Eftersom arbetsuppgifter och arbetsformer varierar behöver du kunna prioritera bland arbetsuppgifter och ta egna initiativ för att driva ditt arbete framåt samt hitta alternativa lösningar avseende rutiner och arbetssätt. Du har ett positivt förhållningssätt och trivs med att ha många kontakter både intern och extern.
För dig är det naturligt att på ett prestigelöst sätt dela med dig av dina kunskaper och bidra till en god arbetsmiljö. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper
Övrigt
Tillsvidareanställning, heltid. Myndigheten tillämpar 6 månaders provanställning. Placeringsort Västerås
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Tf enhetschef Lena Karlsson, tfn 010-209 02 37 eller HR-handläggare Emma Fröst 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Sophia Ulfstedt, 010-209 01 91, och för ST Senad Svraka, 010- 209 01 17.
För mer information om organisationen och hur det är att arbeta hos oss, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 9 januari 2022. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.