OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 150 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Organisatorisk placering
Enheten för analys och ansökan är placerad i Västerås och har idag 27 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Ditt arbete består i att bedöma ansökningar från utbildningsanordnare och att fatta beslut enligt de författningar som styr våra tre utbildningsformer. Du ansvarar även för kvalitetssäkring inför beslut. Du kommer att medverka vid myndighetens kontakter med bland annat branschorganisationer och utbildningsanordnare. Utöver detta förekommer det också en del utredningsarbete. Det kan exempelvis handla om olika typer av regeringsuppdrag eller myndighetsinterna utredningar. Arbetet innebär viss löpande administration inom enhetens område.
Krav på utbildning och erfarenhet
Relevant utbildning från universitet/högskola inom ekonomi, juridik, statsvetenskap eller annan utbildning som bedöms likvärdig, lägst SeQF-nivå 6.
• Minst tre års erfarenhet av handläggning och utredning från offentlig verksamhet
Kunskapskrav
• Hög digital kompetens, van att arbeta i olika system
• God kunskap om arbetsmarknadssektorn
• Erfarenhet av utbildningsväsendet
Meriterande
• Förvaltningskunskap
Kompetenskrav och personliga egenskaper
Du är analytisk och har en god förmåga att hantera stora mängder information. Du är van att arbeta med komplexa frågeställningar och har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift. Vidare har du en förmåga att skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt. Du har en förmåga och vilja att samarbeta, dela med dig av dina kunskaper och att kollegialt ställa upp. Det är viktigt att du självständigt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi vill att du har en förståelse för och kan tillämpa gällande bestämmelser vid beslutsfattande. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Myndigheten tillämpar provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort: Västerås
Möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Jenny Twana 010-209 02 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Sofia Jäderén, 010-209 02 47.
Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Erika Svanberg 010-209 02 42 och för ST Senad Svraka 010-209 01 17. För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 7 juni 2022. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.