Handläggare - alkohol och tobak

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen ser till att riksdagens och regeringens beslut genomförs, samordnar länets intressen och för fram invånarnas behov för en bra utveckling när det gäller t.ex. arbete, service och miljö. Vi är en kunskapsorganisation med totalt ca 200 anställda. Majoriteten av de anställda har Gävle som placeringsort.

Handlingskraft, professionalitet och förståelse är ledorden i vår värdegrund. Den ska genomsyra allt vi gör på alla nivåer och vara ett stöd i vårt dagliga arbete.

Länsstyrelsen strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inom enheten arbetar för närvarande 13 personer. Bl. a handläggs ärenden rörande arkeologi, byggnadsminnen, kulturreservat och kyrkor inom kulturmiljöfunktionen. Folkhälsofunktionen har bl a ett regionalt samordningsansvar för insatser mot förekomsten av våld mot olika grupper, ANDT (alkohol, tobak, och doping) och närliggande områden. Inom ANDT utövas tillsyn gentemot kommunernas handläggning av alkohol och tobak. Inom jämställdhet arbetar vi med begreppet ”våld i nära relationer och kvinnofrid” vilket innefattar mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld, vuxnas våld mot barn, våld i samkönade relationer samt prostitution och människohandel för sexuella ändamål. Länsstyrelsen har ett särskilt ansvar för att samordna och utveckla det förebyggande arbetet mot alkohol, narkotika, dopning och tobak (ANDT) i länet. Detta gör vi främst genom olika samordnande insatser på regional nivå, genom utbildning och stöd till kommuner och genom tillsyn av kommunernas kontroll av bland annat åldersgränser, serveringstillstånd och rökförbud i offentliga miljöer.


Arbetsuppgifter

Vi söker en tillsynshandläggare som ska arbeta för att få en så god efterlevnad som möjligt av alkohollagen och tobakslagen i länets kommuner. Du kommer att arbeta i nära samverkan med länssamordnarna för det förebyggande arbetet inom alkohol, narkotika, dopning och tobak (ANDT).

Som tillsynshandläggare förväntas du självständigt


• Bedriva tillsyn av kommunernas verksamhet enligt alkohollagen och tobakslagen
• Direkttillsyn i samverkan med kommunerna kan förekomma
• Svara för information och vägledning till kommunerna
• Stödja kommunerna i metodutvecklingsprojekt
• Arrangera utbildningar
• Sammankalla och leda/delta i olika nätverk
• Handlägga vissa ärenden som exempelvis att skriva utkast till beslut och remissvar.

Vi strävar mot en flexibel organisation med syfte att kunna hantera nya uppdrag eller inriktningar från nationell nivå. Därför kan dina arbetsuppgifter komma att ändras utifrån nya behov. Att kunna arbeta inom folkhälsogruppen mer brett är därför önskvärt. Kvälls-och helgarbete kan förekomma.

Kvalifikationer

Du ska ha en akademisk utbildning i juridik, ekonomi, statsvetenskap eller folkhälsa, alternativt en annan lämplig utbildning på högskolenivå. Du bör ha kunskaper om och helst erfarenhet av arbete från kommunal eller statlig förvaltning, av tillsyn och handläggning av ärenden. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med alkohollagen eller tobakslagen samt en förståelse för ekonomi. Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift. Körkort är ett krav eftersom du måste kunna röra dig över länet på ett flexibelt sätt.

Den personliga kompetensen är avgörande för hur du lyckas med uppdraget och vi lägger därför stor vikt vid att du har hög integritet, inger förtroende, har lätt för att skapa kontakter. Eftersom uppdraget innebär stor självständighet och höga krav på resultat tillsammans med kvalitet ställs även krav på att du är initiativtagande, har förmåga att sätta igång aktiviteter, uppnår resultat, är kvalitetsmedveten, har ett strukturerat arbetssätt och kan arbeta både självständigt och i grupp. Vi fäster stor vikt vid nämnda personliga egenskaper

 

Anställningsvillkor

Anställningsform: Tillsvidareanställning - vi tillämpar provanställning
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer:112-2410-2015
Senaste ansökningsdag: 26 april 2015   

Ansökan

För att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess görs ansökan via rekryteringssystem Reachmee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande.

Information

Läs mer om Länsstyrelsen på vår hemsida www.lansstyrelsen.se/gavleborg 


Inför rekryteringsarbetet har Länsstyrelsen tagit ställning till rekryteringskanaler och gjort vårt medieval. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare och rekryteringssajter

Kontaktpersoner på detta företaget

Carl-Johan Lindström, Enhetschef
010-225 12 40
Berit Löfgren, Enhetschef
010-225 14 36
Ann-Charlotte Nyman, SACO-S
010-225 14 85
Gustav  Hartzell, OFR-ST
010-225 12 24
Veronica Sjöberg, Funktionsansvarig
010-225 13 92
Åsa Eklund-Öberg, OFR-ST
010-225 12 97
Se ovan.,

Jennie Dalethsson, Handläggare
0291-47 10 40
Sara Lindqvist, Handläggare
010-225 14 65
Nelli Kopola, Enhetschef
010-225 13 79

Sammanfattning

Besöksadress

Länsstyrelsen Gävleborg
None

Postadress

Länsstyrelsen Gävleborg
., 80170

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024