OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Myndigheten för yrkeshögskolans huvuduppdrag är att ansvara för frågor som rör yrkeshögskolan i Sverige och verka för att utbildningarna tillgodoser arbetslivets behov av kompetens. Vi ansvarar också för eftergymnasiala konst- och kulturutbildningar samt tolkutbildningar inom folkbildningen. Vi främjar och samordnar även valideringsfrågor samt är nationell samordningspunkt för det europeiska kvalifikationsramverket (EQF).
Vi analyserar arbetsmarknadens behov av utbildningar, beslutar vilka utbildningar som ska ingå i yrkeshögskolan och beviljar statliga medel till utbildningsanordnarna. Myndigheten utövar tillsyn och hanterar klagomål på de utbildningar som ligger inom vårt ansvarsområde. Vi granskar även utbildningarnas kvalitet, framställer statistik och följer upp utbildningars resultat.
Myndigheten för yrkeshögskolan har ca 130 medarbetare fördelat på nio enheter med huvudkontor i Västerås och ett kontor Hässleholm.
Är du intresserad av utbildningsfrågor? Vi på Myndigheten för yrkeshögskolan erbjuder dig som trivs med handläggning och utredning ett omväxlande arbete med eget ansvar i en händelsestyrd och stimulerande miljö.
Organisatorisk placering
Enheten för analys och ansökan är placerad i Västerås och har idag 26 medarbetare.
Enheten ansvarar för omvärldsbevakning samt utför de analyser, arbete och beslutsfattande som behövs för att hantera ansökningar om att bedriva utbildning. Enheten ansvarar också för det arbete som är förknippat med myndighetens uppdrag om SeQF.
Arbetsuppgifter
Ditt arbete består i att handlägga och fatta beslut om löpande ärenden kopplat till yrkeshögskolans utbildningar. Det kan också bli aktuellt att kliva in i handläggning av ärenden inom något av våra övriga verksamhetsområden; tolk eller konst och kultur. Du ansvarar för kvalitetssäkringen inför de beslut som enhetschef tar kopplat till din handläggning. Du kommer att medverka vid myndighetens kontakter med bland annat branschorganisationer och utbildningsanordnare. Arbetet innebär viss löpande administration inom enhetens område.
Krav på utbildning och erfarenhet
• Relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, juridik eller statskunskap, motsvarande kompetens på lägst SeQF-nivå 6.
• God kunskap inom förvaltningsrätt
Kunskapskrav
• Hög digital kompetens
Kompetenskrav och personliga egenskaper
Du är analytisk och har en god förmåga att hantera stora mängder information. Du har lätt för att uttrycka dig tydligt i tal och skrift och har en god förmåga att skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt. Du har en förmåga och vilja att samarbeta, dela med dig av dina kunskaper och att kollegialt ställa upp. Det är viktigt att du självständigt kan planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi vill att du har en förståelse för och kan tillämpa gällande bestämmelser vid beslutsfattande. Du är medveten om de krav på integritet och opartiskhet som följer med arbetet på en statlig myndighet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Visstidsanställning längst t o m 31 januari 2022. Tillträde så snart som möjligt.
Placeringsort: Västerås
På grund av Corona pandemin arbetar de flesta av oss på distans och möten och samarbeten sker oftast via digitala kanaler. Intervjuerna kommer ske digitalt.
Upplysningar
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Jenny Twana, 010-209 02 43. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-handläggare Emma Fröst, 010-209 02 47. Kontaktpersoner för fackliga frågor är för Saco-S Dan Andersson, 010-209 01 29 och för ST Ivan Knez, 010-209 01 47.
För mer information om fördelarna med att arbeta hos oss, och om organisationen, gå in på myh.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 6 juni 2021. Du ansöker nedan via "ansök".
Vi värnar om en rekrytering fri från diskriminering.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.