Handläggare – ansvara för samordning och strategisk utveckling av EU-frågor

Handläggare – ansvara för samordning och strategisk utveckling av EU-frågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för EU och internationell samordning, Socialdepartementet

Vill du bidra till samordning och utveckling av EU-frågor på Socialdepartementet? Har du erfarenhet av arbete med EU-frågor och samordnande uppgifter? Trivs du med omväxlande och komplexa uppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Nu söker vi en handläggare för en omväxlande roll på Socialdepartementets enhet för EU- och internationell samordning.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Som EU-samordnare är du kontaktperson i EU-frågor inom Socialdepartementets verksamhetsområde och ansvarar tillsammans med kollegorna för kommunikationen med riksdagen i dessa frågor. Du deltar i EU-samordningsmötena och arbetar nära råden i Bryssel. Du tar fram underlag och förbereder deltagande inför, samt deltar vid, ministermöten i EU och andra relaterade engagemang, resor och besök som den politiska ledningen har. I rollen ingår att vara ett stöd till departementets enheter genom att bistå med EU-kompetens och råd samt att löpande hantera gemensamberedningar och samordna departementets synpunkter i vissa EU-frågor. Samarbetet med departementens sakenheter samt övriga departement är en mycket viktig del i arbetet. Det kan också bli aktuellt med andra arbetsuppgifter inom enhetens områden. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har akademisk examen inom samhällsvetenskap, juridik, ekonomi eller liknande. Du har relevant arbetslivserfarenhet, erfarenhet av arbete med EU-frågor, samordnande uppgifter och erfarenhet av arbete med frågor inom Socialdepartementets områden. Därtill har du kunskaper om idrotts- och ungdomspolitiska frågor. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet. Det är även meriterande om du har kunskaper om internationella förhandlingar, kunskaper om riksdagens arbete samt kunskaper i andra EU-språk, särskilt franska.

Dina egenskaper

Som person är du strukturerad och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. För att passa i rollen behöver du vara drivande, självgående och trivas med att arbeta i ett högt tempo. Det är viktigt att du har mycket god samarbets- och samordningsfråga, att du har gott omdöme och är utåtriktad och flexibel.

Övrigt

Tidsbegränsad anställning t.o.m. augusti 2024.

Tillträde snarast. 

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Niclas Jacobson som är enhetschef, på 08-405 34 93 eller biträdande enhetschef Åsa Johansson, på 08-405 43 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Linnea Eriksson på 08-405 37 73. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 februari 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 februari 2024
  • Ansök senast: 9 februari 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024