Handläggare- arbeta brett med arbetsgivarfrågor inom staten

Handläggare- arbeta brett med arbetsgivarfrågor inom staten

Arbetsbeskrivning

Enheten för statlig arbetsgivarpolitik (ESA), avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet

Är du en kvalificerad och driven handläggare och vill arbeta med handläggning, utvecklingsfrågor och omvärldsbevakning inom ett viktigt och dynamiskt område? För dig som är akademiker med erfarenhet av kvalificerad handläggning erbjuder vi intressanta arbetsuppgifter med koppling till statliga arbetsgivarfrågor och fastighetsfrågor. Arbetet sker i en händelserik miljö i nära samarbete med den politiska ledningen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.


Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken och består av sju enheter; enheten för statlig arbetsgivarpolitik, enheten för digitalisering av den offentliga förvaltningen, enheten för digital infrastruktur och säkerhet, enheten för offentlig upphandling, enheten för statlig förvaltning, konsumentenheten och kommunenheten.  

Enheten för statlig arbetsgivarpolitik ansvarar bland annat för arbetsgivarfrågor och statlig fastighetsförvaltning samt för myndighetsstyrning av Arbetsgivarverket, Fortifikationsverket, Kammarkollegiet, Statens fastighetsverk, Statens tjänstepensionsverk, Statistiska centralbyrån samt ett antal statliga nämnder.

Att vara handläggare på enheten innefattar arbete med handläggning och omvärldsbevakning vad gäller staten som arbetsgivare och som fastighetsägare. Du bistår politisk ledning i frågor om styrning och utveckling av arbetsgivarfrågor och fastighetsfrågor, bereder ärenden, tar fram underlag till den politiska ledningen inför beslut och arbetar med uppföljningen av de politiska målen. Vidare ingår det i rollen att hantera beredningar av ersättningsfrågor avseende statliga styrelser, nämnder och råd liksom kommittéväsendet. Detta innebär många löpande kontakter med övriga delar av Regeringskansliet. Arbetet innefattar både konkret ärendehantering liksom även utvecklingsarbete och utbildningsinsatser inom området.

Du blir en del av en kvalificerad grupp handläggare och arbetar i en verksamhet där hjälpsamhet och samarbete är viktiga värden. Avdelningen har en bred verksamhet och detta kommer att ge dig en inblick i en mängd spännande frågor inom området offentlig förvaltning. Ditt arbete kommer att präglas av en blandning av strukturella frågor och snabba bedömningar.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund

Du har akademisk examen i juridik, ekonomi, statsvetenskap eller en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Vidare har du minst tre års erfarenhet av kvalificerad handläggning från statlig myndighet, gärna från Regeringskansliet. Du har god kännedom om den svenska förvaltningsmodellen. Det är meriterande om du har erfarenhet av förhandlingsarbete och av att arbeta med arbetsgivarpolitiska frågor.

Dina egenskaper

För att trivas som handläggare hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga samt vara kvalitetsmedveten, lösningsorienterad och självgående. Du är lugn och stabil och trivs med att tidvis arbeta i ett högt tempo. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt, på svenska och du är intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet som du verkar inom. God samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för att lyckas i ditt arbete.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde snarast. 
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Brita Hybbinette som är enhetschef, på 08-405 94 63. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Johanna Rosén på 08-405 88 42. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 maj 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 april 2023
  • Ansök senast: 7 maj 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024