OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Internationella migrationsenheten, Justitiedepartementet
Vill du ha omväxlande, intressanta och komplexa arbetsuppgifter med ett internationellt perspektiv som ställer höga krav på samarbetsförmåga och flexibilitet? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för internationella migrationsfrågor ansvarar bl. a. för förvaltnings- och utvecklingsfrågor som gäller internationella migrationsfrågor, inklusive viseringspolitik och återvändandefrågor, förvar, förebyggande av irreguljär migration och internationellt migrationspolitiskt samarbete. Enheten ansvarar också för samordning av EU-arbetet när det gäller migrations- och asylfrågor.
Som handläggare på Migrationsenheten kommer du att få arbeta med uppgifter av varierande karaktär inom enhetens arbetsområden.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Du har akademisk examen inom relevant område kombinerad med aktuell och till tjänsten relevant erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter på Regeringskansliet. Du har även aktuell erfarenhet av arbete med utrikespolitiska/internationella frågor. Vidare har du erfarenhet av migrationsfrågor och kunskap om internationellt och EU-samarbetet. Det är meriterande om du har erfarenhet av EU förhandlingar. Vidare är det meriterande med kunskap om återvändandefrågor. Tjänsten ställer höga krav på din förmåga till skriftlig och muntlig kommunikation på svenska och engelska.
Dina egenskaper
Du har god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer. Du kan ta egna initiativ, har god samarbetsförmåga, gott omdöme och kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du är kvalitetsmedveten, strukturerad och flexibel. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning. Tillträde snarast.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Sofia Östmark som är enhetschef, på 08‑405 42 79 eller gruppsamordnare Johan Malkan på 08-40 36 04. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november, 2024. Vi kommer att intervjua lämpliga kandidater löpande.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35