OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö, Arbetsmarknadsdepartementet
Är du jurist och har arbetat kvalificerat med arbetsmiljörätt eller arbetsmiljöfrågor och är en analytisk och kvalitetsmedveten person? Då kan du vara en av våra nya medarbetare. Vi erbjuder dig en självständig roll i händelsernas centrum med högt prioriterade och meningsfulla arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Arbetsuppgifterna innebär kvalificerad handläggning av frågor inom det arbetsrättsliga och/eller arbetsmiljörättsliga området. Du kommer bl.a. medverka i utrednings-, analys- och lagstiftnings- och policyarbete liksom i arbete med olika EU-frågor. Arbetet innebär många kontakter såväl internt i departementet och inom Regeringskansliet, som externt, i EU-sammanhang och internationellt. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har en juridisk högskoleexamen. Du har flerårig och relevant erfarenhet av arbete med arbetsmiljörättsliga frågor och eller arbetsmiljöfrågor samt erfarenhet av handläggande arbetsuppgifter från Regeringskansliet och/eller annan myndighet. Du behöver också ha kunskap om den svenska arbetsmarknadsmodellen och arbetsmarknadens parter. Det är positivt om du har erfarenhet av arbete med EU-frågor samt erfarenhet av samarbete med arbetsmarknadens parter. Har du dessutom kunskap om och erfarenhet av myndighetsstyrning är det meriterande. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig såväl skriftligt som muntligt samt god förmåga att uttrycka dig på engelska.
Dina egenskaper
För att passa för arbetet behöver du vara analytisk och effektiv samt ha god samarbetsförmåga och gott omdöme. Du behöver också ha förmåga att planera och prioritera i ditt arbete.
Övrigt
En eller flera tillsvidareanställningar som inleds med en provanställning. Tillträde efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta enhetschef Anna Maria Sondell eller biträdande enhetschef Lars Modig. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Kristina Lindström, Saco, och Aurora Lewén, ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet mot rasism och diskriminering samt för att stärka hbtqi-personers rättigheter.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35