Handläggare – arbeta med beredskap inom hälso- och sjukvård

Handläggare – arbeta med beredskap inom hälso- och sjukvård

Arbetsbeskrivning

Enheten för sjukvård- och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet
Har du erfarenhet av beredskapsarbete som rör hälso-och sjukvård? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Nu söker vi en handläggare för frågor som rör hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Tjänsten är placerad i gruppen på enheten som ansvarar för frågor som rör läkemedel, apotek och beredskap. I gruppen arbetar ca 10 personer. Frågorna är till stora delar specifika för gruppen och enheten men har samtidigt många beröringspunkter med andra departement, särskilt i de delar som rör beredskap. Frågor som rör beredskap har vidare internationell koppling, t.ex. när det gäller Nato och EU. 

Som handläggare hos oss kommer du att bli involverad i flera olika ansvarsområden som innehåller följande:


• Ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som rör hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap,
• Vara delaktig i arbetet med att samordna insatser som rör hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap,
• Vara delaktig i EU-samarbete och annat internationellt samarbete i frågor som rör hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap,
• Utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS),
• Arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna, samt
• Bidra i budgetrelaterat arbete på ovan nämnda områden.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen, förslagsvis inom samhällsvetenskap, juridik eller annat relevant område. Du har även relevant och aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter från Regeringskansliet eller annan till tjänsten relevant myndighet som arbetar med enhetens sakfrågor. Du behöver ha en god kommunikativ förmåga och ska därför ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift. Det är ett krav med god kunskap om hälso- och sjukvårdens funktions- och arbetssätt. Du ska även ha god förståelse för kraven på arbete i en politisk styrd verksamhet och en förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.

Det är meriterande med aktuell erfarenhet av arbete med frågor som rör hälso- och sjukvårdens beredskap inför och vid fredstida krissituationer och höjd beredskap. Aktuell erfarenhet av arbete med frågor som rör krishantering inom Regeringskansliet eller myndighet är även meriterande. Vidare är det meriterande med erfarenhet av budget och myndighetsstyrning inom Regeringskansliet.

Dina egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som har förmåga att snabbt sätta dig in i och analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Du kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt, ta egna initiativ och driva utveckling inom ramen för de frågor du ansvarar för. Du är kvalitetsmedveten, arbetar på ett strukturerat sätt och trivs i en miljö där ditt mer långsiktiga och strategiska arbete kombineras med snabba beställningar med kort leveranstid. Du har vidare en god samarbetsförmåga.

Övrigt
Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning fram till 2025-09-01. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsterna och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Cecilia Halle eller gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Då det för närvarande är semestertider har vi begränsad möjlighet att svara på frågor. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 juni 2024
  • Ansök senast: 11 augusti 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024