Handläggare – arbeta med digital infrastruktur och civilt försvar

Handläggare – arbeta med digital infrastruktur och civilt försvar

Arbetsbeskrivning

Enheten för digital infrastruktur och säkerhet, avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet
Är du en erfaren handläggare och vill arbeta med samordning och utveckling inom ett viktigt och dynamiskt område? För dig som är akademiker med erfarenhet av frågor om civilt försvar och/eller elektronisk kommunikation, erbjuder vi intressanta arbetsuppgifter kopplade till digital infrastruktur och säkerhet. Arbetet sker i en händelserik miljö i nära samarbete med den politiska ledningen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken, digitaliseringsfrågorna och konsumentpolitiken. Avdelningen består av sju enheter. Digitaliseringsfrågorna är en viktig del av avdelningens uppdrag.

Enheten för digital infrastruktur och säkerhet arbetar med digitaliseringspolitiska frågor om bl.a. tillgång till infrastruktur och digitala tjänster, enskildas trygghet och integritet i det digitaliserade samhället samt säkerhet och motståndskraft för den digitala infrastrukturen. Enheten ansvarar även för postfrågor. Exempel på sakfrågor som enheten arbetar med är elektronisk kommunikation, nät- och informationssäkerhet, robusthet, krisberedskap och civilt försvar, bredbandsutbyggnad, förvaltning av radiofrekvenser och marknaden för digitala tjänster.

Enhetens frågor innehåller både nationella och internationella aspekter. Grundläggande arbetsuppgifter på enheten är handläggning av ärenden och policyutveckling, framtagande av beslutsunderlag och taleunderlag till den politiska ledningen, förhandlings- och lagstiftningsarbete samt handläggning av EU- och internationella frågor.

Den aktuella tjänsten fokuserar på frågor som rör förmågan att förebygga, motstå och hantera fredstida kriser liksom motståndskraften vid krigsfara och krig, inom sektorerna elektronisk kommunikation och post. Andra frågor för den aktuella tjänsten är informations- och cybersäkerhet samt samordning inom staten av infrastruktur för it.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har relevant akademisk examen, t ex jurist, civilingenjör, statsvetare eller civilekonom alternativt motsvarande examen som vi bedömer vara likvärdig. Vidare har du god erfarenhet av arbete med frågor om samhällets krisberedskap och civilt försvar, och/eller flerårig erfarenhet från arbete med frågor som rör sektorerna elektronisk kommunikation och post. Du har även erfarenhet av policyarbete och kunskaper om området samhällets digitalisering, liksom kunskaper i frågor som rör samhällets krisberedskap eller det civila försvaret. Goda språkkunskaper i svenska och engelska, i tal och skrift, är också ett krav.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i organisation med uppgifter inom totalförsvaret och att du har arbetat med informationssäkerhetsfrågor och it-rättsliga frågor. Det är också meriterande med erfarenhet av EU-relaterat arbete. Vidare är det en fördel med insikt och kunskap om de krav som ställs i en politiskt styrd organisation varför det är meriterande med erfarenhet av arbete i Regeringskansliet. Meriterande är också kunskaper om rättsliga frågor rörande sektorerna elektronisk kommunikation och post, liksom vana av att arbeta i roller där samverkan och samordning varit viktiga inslag.

Dina egenskaper
För att trivas som handläggare hos oss behöver du vara mål- och resultatorienterad, strukturerad och noggrann. Du har hög integritet och är samtidigt samarbetsinriktad med en förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  

Övrigt
I den här rekryteringen söker vi en eller flera handläggare. Anställningarna är tillsvidare med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Staffan Lindmark, på 08-405 37 44. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanna Grotander på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15 mars 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Finansdepartementet ansvarar för frågor som rör statens ekonomi. Det handlar om samordning av statens budget, prognoser och analyser, skattefrågor samt styrning och förvaltning av statens verksamhet. Dessutom ansvarar departementet för frågor som rör finansmarknad, upphandling, kommuner och regioner samt konsumentlagstiftning.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2023
  • Ansök senast: 15 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024