Handläggare – arbeta med digitalisering av Regeringskansliets kärnprocesser

Handläggare – arbeta med digitalisering av Regeringskansliets kärnprocesser

Arbetsbeskrivning

Programmet för digitalisering av kärnprocesserna, Statsrådsberedningen
Vill du vara med och forma Regeringskansliets framtida digitala arbetssätt? Har du ett stort intresse för verksamhetsdriven utveckling och goda kunskaper om Regeringskansliets arbetsformer? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en spännande roll i ett myndighetsövergripande arbete.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Programmet för digitalisering av kärnprocesserna driver och samordnar utvecklingen av kärnverksamhetens arbetsformer med stöd av digitala verktyg. Utvecklingsarbetet involverar många både i departementen och i Förvaltningsavdelningen och bedrivs på uppdrag av förvaltningschefen i samråd med rättschefen i Statsrådsberedningen. Programmet är organisatoriskt placerat i Statsrådsberedningen.
Som handläggare i programmet är du med och driver utvecklingsarbetet framåt i enlighet med den fastställda inriktningen för utvecklingen.
Fokus för ditt arbete är att planera, prioritera och utifrån avstämningar godkänna leveranser i utvecklingsarbete och i kommande förvaltning. Dina arbetsuppgifter inkluderar även att utreda, förankra och kommunicera verksamhetsmässiga frågeställningar som uppkommer i utvecklingsarbetet. Du kommer även att ansvara för att driva, samordna och arbetsleda deltagare i utvecklingsarbete och i förvaltning. Fokus för och innehållet i arbetsuppgifterna kan komma att variera över tid.Arbetet innebär många kontaktytor med berörda både i Statsrådsberedningen, i departementen och i Förvaltningsavdelningen.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen inom exempelvis juridik, statsvetenskap eller ekonomi. Du har erfarenhet av att handlägga komplexa ärenden och av att arbeta i Regeringskansliets kärnprocesser såsom exempelvis lagstiftningsprocessen, myndighetsstyrningen eller budgetprocessen. För att bli framgångsrik i rollen behöver du ha insikt i hur det är att jobba i en politiskt styrd organisation och ha förståelse för de krav som politiken ställer. Mycket god kunskap om Regeringskansliets organisation och arbetsformer är en förutsättning för att lyckas i rollen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att samordna frågor som berör flera departement. Erfarenhet av arbete som projektledare eller produktägare i digitaliseringsprojekt är också meriterande.

Dina egenskaper
Som person är du resultatinriktad och har god förmåga att planera, organisera och prioritera ditt arbete för att leverera efterfrågade underlag inom givna tidsramar. Du är noggrann, är väl medveten om kvalitetskraven och lägger stor vikt vid att leva upp till dessa. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig både muntligen och skriftligen. Du är självgående och tar initiativ, sätter i gång aktiviteter och uppnår resultat. Arbetet ställer stora krav på din analytiska förmåga och förutsätter att du har lätt för att bryta ner komplexa frågeställningar, sortera ut vad som är viktigt och lösa ut komplicerade problem. Du behöver även ha förmåga att sätta in frågor i ett större sammanhang och att se saker från ett

Övrigt
Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Frida Kylberg som är chef för programmet, på 08-405 15 18. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78. Fackliga kontaktpersoner är Sofia Kamps för Saco och Sofia Wretler Meureke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 april 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 mars 2023
  • Ansök senast: 13 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024