Handläggare - arbeta med frågor inom äldreomsorgsområdet

Handläggare - arbeta med frågor inom äldreomsorgsområdet

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet

Trivs du att arbeta med omväxlande, komplexa uppgifter med fokus på problemlösning och leverans? Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik söker nu en handläggare för äldreomsorgsfrågor för ett tidsbegränsat uppdrag.   

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Gruppen arbetar bland annat med övergripande frågor inom äldre- och funktionshindersområdena samt samordning av funktionshinderspolitiken i Regeringskansliet. Aktuell lagstiftning är exempelvis socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) men även socialförsäkringsbalken för assistansersättning samt bilstöd.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner och regeringsuppdrag, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden till löpande frågor som underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen, brevsvar samt samordning av enhetsövergripande processer. Du kommer att arbeta med förberedelser inför möten i olika typer av aktuella organ och instanser, samt arbeta inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna. Du kan också komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang.

Fokus för den här tjänsten kommer i första hand att ligga på äldreomsorgen. Område och uppgifter kan komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig med avslutad akademisk utbildning inom relevant område, som tex juridik eller statsvetenskap och med erfarenhet av arbete i Regeringskansliet, annan statlig myndighet eller på annan strategisk nivå.

Erfarenhet av strategiskt utrednings- och analysarbete är meriterande liksom erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, arbete med äldre och funktionshindersfrågor samt tvärsektoriella frågor. Erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation är också meriterande. 

Kunskap om relevanta regelverk samt kunskap om behov och förutsättningar hos äldre och personer med funktionsnedsättning är meriterande.

Du behöver ha mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och på engelska.

Dina egenskaper
Du ska ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och kunna hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du ska vara kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad och samtidigt flexibel. Du behöver ha förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Förankring och samverkan är grunden i ditt arbete vilket ställer höga krav på din samarbetsförmåga.

Du behöver ha god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.  

Det är viktigt att du trivs i en miljö där beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid kombineras med det mer långsiktiga och strategiska arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning under ca ett år. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

Tillträde snarast.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Malin Larsson på 08-405 34 20 eller enhetschef Tony Malmborg på 08-405 33 52. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 mars 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 februari 2023
  • Ansök senast: 8 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024