Handläggare - arbeta med frågor inom individ- och familjeomsorgen

Handläggare - arbeta med frågor inom individ- och familjeomsorgen

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet

Är du bra på att se helheten och snabbt sätta dig in i komplexa frågor? Har du erfarenhet av arbete med frågor som rör socialtjänsten? Då kan det vara dig vi söker som handläggare till Individ- och familjeomsorgsgruppen på Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik. 

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. 
Gruppen arbetar med övergripande socialtjänstfrågor och områden inom individ- och familjeomsorgen som bland annat omfattar den sociala barn- och ungdomsvården inklusive tvångsvård, familjerättsliga frågor, föräldraskapsstöd, våld i nära relationer, hemlöshet, ekonomiskt bistånd, missbruk och beroendefrågor samt insatser mot ungdomsbrottslig­het och förebyggande socialt arbete mot kriminalitet. 

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar bl.a. att utarbeta förslag till propositioner och regeringsuppdrag, men även myndighetsstyrning samt att analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden. Även löpande frågor som underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen samt samordning av enhetsövergripande processer. Du kan komma att representera Sveriges i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du ska ha en avslutad akademisk utbildning inom juridik, statskunskap eller annan relevant inriktning samt erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Du behöver också ha god kunskap om socialtjänsten. Erfarenhet av utrednings- eller lagstiftningsarbete inom det socialrättsliga området är meriterande 
Kunskap om brottsförebyggande arbete och myndighetssamverkan är också meriterande.  

Du behöver ha mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och engelska.

Dina egenskaper
Du ska ha god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och kunna ta egna initiativ. Du ska ha god samarbetsförmåga, kunna hantera flera olika arbetsuppgifter. Du ska vara kvalitetsmedveten, omdömesgill och strukturerad och samtidigt flexibel. Du ska ha förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram beredningsunderlag med kort leveranstid. Du behöver ha god förståelse för kraven på arbete och förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet.

Övrigt
En tidsbegränsad anställning under ca 12 månader. Det kan finnas möjlighet till förlängd anställning. 

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jessica Löfvenholm som är gruppchef på 08-405 29 30 eller Tony Malmborg som är enhetschef, på 08-405 33 52. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 mars 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2023
  • Ansök senast: 5 mars 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024