Handläggare – arbeta med frågor inom luftfartsområdet

Handläggare – arbeta med frågor inom luftfartsområdet

Arbetsbeskrivning

Transportmarknadsenheten, Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet
 
Har du kunskap inom luftfart och vill bidra till att regeringens politik genomförs inom detta område? Då kan vi erbjuda ett utvecklande arbete som bidrar till samhällsutvecklingen.
 
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
 
Transportmarknadsenheten ansvarar för regelutveckling inom transportområdet samt frågor rörande transportmarknadens funktionssätt avseende vägtrafik, sjöfart, luftfart och järnväg. Enheten hör till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet som bildas 1 januari 2023 i och med departementsombildning efter valet.
 
Arbetsuppgifterna i denna tjänst innefattar i huvudsak frågor inom luftfartsområdet (bland annat flygsäkerhet. Dina arbetsuppgifter kommer att ha såväl nationell som EU och internationell inriktning. Det internationella arbetet innebär det att du förbereder och deltar i förhandlingar i internationella organisationer och fora med anknytning till flygsäkerhetsområdet. Du kommer också att förbereda och delta i förhandlingar inom ramen för EU:s ministerråd. Regelutveckling, såväl nationell som internationell, är centrala delar inom ansvarsområdet.
 
Du kommer även handlägga uppgifter inom ramen för Regeringskansliets förvaltningsarbete med att bereda inkomna ärenden, statsrådets svar på frågor och interpellationer från riksdagen och andra underlag Landsbygds- och infrastrukturdepartementets politiska ledning.
 
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
 
Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning gärna inom juridik. Du har goda kunskaper inom sakområdet och har några års erfarenhet av handläggande uppgifter inom området, gärna vid myndighet.  Har du erfarenhet av regelutveckling och förhandling är det meriterande, gärna från en internationell miljö. Det är värdefullt med tidigare erfarenhet av transportsektorn liksom erfarenhet av arbete inom eller gentemot EU:s institutioner, och/eller FN-organ.
 
Det är viktigt att du har en mycket god svenska och engelska i tal och skrift, kunskaper i ytterligare EU-språk är meriterande.
 
Dina egenskaper
Som handläggare hos oss behöver du ha ett flexibelt förhållningssätt och trivas i ett stundtals högt arbetstempo. Arbetet kräver att du självständigt kan driva processer samtidigt som du vet när du behöver stämma av och förankra, i samarbete med kollegor visar du på en god samarbetsförmåga. Du är lösningsinriktad samtidigt som integritet och gott omdöme är en självklarhet. Du har en god analytisk förmåga och kan förmedla komplex information i både tal och skrift.
 
Övrigt
Tillsvidareanställning med inledande provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
 
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Maria Gelin som är enhetschef, på 08–405 90 56. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Maria Morin på 08-405 55 09.
 
Fackliga kontaktpersoner är Ulf Andersson för Saco och Peter Kalliopuro för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
 
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 januari 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör transporter och infrastruktur, digitalisering och it, postfrågor samt energifrågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 december 2022
  • Ansök senast: 12 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024