Handläggare - arbeta med frågor kopplade till statliga arbetsgivafrågor

Handläggare - arbeta med frågor kopplade till statliga arbetsgivafrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för statlig arbetsgivarpolitik (ESA), avdelningen för offentlig förvaltning, Finansdepartementet

Är du en kvalificerad och driven handläggare och vill arbeta med utvecklingsfrågor, handläggning och omvärldsbevakning inom ett viktigt och dynamiskt område? För dig som är akademiker med erfarenhet av kvalificerad handläggning erbjuder vi intressanta arbetsuppgifter med koppling till statliga arbetsgivarfrågor. Arbetet sker i en händelserik miljö i nära samarbete med den politiska ledningen.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

Avdelningen för offentlig förvaltning ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken och består av fem enheter; enheten för statlig arbetsgivarpolitik, enheten för offentlig upphandling, enheten för statlig förvaltning, konsumentenheten och kommunenheten.  

Enheten för statlig arbetsgivarpolitik ansvarar bland annat för arbetsgivarfrågor och statlig fastighetsförvaltning samt för myndighetsstyrning av Arbetsgivarverket, Fortifikationsverket, Kammarkollegiet, Statens fastighetsverk, Statens tjänstepensionsverk, Statistiska centralbyrån, Hovet samt ett antal statliga nämnder.

Att vara handläggare för statliga arbetsgivarfrågor innefattar arbete med utvecklingsfrågor och omvärldsbevakning vad gäller staten som arbetsgivare och den arbetsgivarpolitiska delegeringen. Du bistår politisk ledning i frågor om styrning och utveckling av arbetsgivarfrågor och den statliga arbetsgivarpolitiken, bereder ärenden, tar fram underlag till den politiska ledningen inför beslut och arbetar med uppföljningen av de arbetsgivarpolitiska målen. I handläggarrollen ingår löpande kontakter med övriga delar av Regeringskansliet i styrningsfrågor kopplade till den statliga arbetsgivarpolitiken.

Vidare ingår det i rollen att vara handläggare för Arbetsgivarverket, med sedvanliga styrningsprocesser såsom löpande tjänstemannadialog, årlig myndighetsdialog, budgetprocess, regleringsbrev m.m. Arbetsgivarverket ska som arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare i samverkan med medlemmarna, utifrån övergripande arbetsgivarpolitiska mål och riktlinjer från riksdag och regering, utveckla arbetsgivarpolitiken med utgångspunkt från verksamheternas behov och förutsättningar. Arbetsgivarverket är också en förvaltningsmyndighet och lyder som sådan under regeringen.

Du blir en del av en kvalificerad grupp handläggare och arbetar i en verksamhet där hjälpsamhet och samarbete är viktiga värden. Avdelningen har en bred verksamhet och detta kommer att ge dig en inblick i en mängd spännande frågor inom området offentlig förvaltning. Ditt arbete kommer att präglas av en blandning av strukturella frågor och snabba bedömningar.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. 

Din bakgrund

Du har akademisk examen i juridik, ekonomi, personalvetenskap, statsvetenskap eller en motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Vidare har du minst tre års erfarenhet av kvalificerad handläggning från statlig myndighet, gärna från Regeringskansliet. Du har god kännedom om den svenska förvaltningsmodellen och om arbetsmarknadsfrågor.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med arbetsgivarpolitiska frågor och svensk partsmodell.

Dina egenskaper

För att trivas som handläggare hos oss behöver du ha en god analytisk förmåga samt vara kvalitetsmedveten, lösningsorienterad och självgående. Du är lugn och stabil och trivs med att tidvis arbeta i ett högt tempo. Du uttrycker dig väl, både muntligt och skriftligt, på svenska och du är intresserad av att utveckla dig själv och den verksamhet som du verkar inom. God samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för att lyckas i ditt arbete.

Övrigt

Anställningen är tillsvidare och med tillträde snarast. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Brita Hybbinette som är enhetschef, på 08-405 94 63. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist på 08-405 21 62. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 augusti 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 augusti 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024