Handläggare - arbeta med frågor som rör barnrätt

Handläggare - arbeta med frågor som rör barnrätt

Arbetsbeskrivning

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet
Trivs du med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Trivs du dessutom med att samordna och driva processer samt tycker om att ha många kontaktytor? Då kan vi erbjuda dig en spännande roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten arbetar med socialtjänstfrågor inom individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner.

Gruppen för familjeomsorg och barnrätt ansvarar bl.a. för frågor som rör våld i nära relationer och skyddat boende, hedersrelaterat våld och förtryck, hemlöshet, missbruk och ekonomiskt bistånd. Gruppen arbetar även med barnrättsliga frågor och barnrättssamordningen inom Regeringskansliet samt frågor om föräldraskapsstöd, internationella adoptioner och vissa internationella frågor inom enhetens område.

För den aktuella tjänsten handlar det i första hand om att arbeta med frågor som rör barnrätt, internationella adoptioner, familjerätt inom socialtjänsten och/eller skolsociala frågor. Det kan även bli aktuellt att arbeta med olika internationella frågor eller andra frågor inom gruppens område.

Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från att utarbeta förslag till propositioner, regeringsuppdrag, kommittédirektiv, analysera och sammanställa underlag för regeringens ställningstaganden inom enhetens ansvarsområden, till löpande frågor som frågor och interpellationer från riksdagen samt samordning av enhetsövergripande processer. Du kan komma att representera Sverige i olika internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk examen och minst fem års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet. Tjänsten kräver att du har mycket goda kunskaper i muntlig och skriftliga framställning, både på svenska och engelska.

Meriterande för tjänsten:


• Erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet
• Erfarenhet av arbete med frågor som rör barnrätt, internationella adoptioner, familjerätt inom socialtjänsten och familjerådgivning, erfarenhet av samverkan mellan skola och socialtjänst
• Erfarenhet av arbete med olika internationella processer
• God kunskap om barnets rättigheter
• God kunskap om socialtjänsten
• God förståelse för kraven på arbete och förutsättningar i en politisk styrd verksamhet

Dina egenskaper
Vi söker dig som har mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer och har god förmåga att ta egna initiativ. För att trivas i tjänsten behöver du kunna arbeta under tidspress, vara uthållig och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Eftersom arbetet innefattar många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. I en omvärldsstyrd verksamhet som vår krävs en stor flexibel förmåga. För rollen krävs även att du är strukturerad och har en hög grad av kvalitetsmedveten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Övrigt
En tillsvidareanställning. Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Sofia Landelius som är gruppchef. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Patricia Nordlånge. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 11 september, 2024 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2024
  • Ansök senast: 11 september 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024