Handläggare – arbeta med hälsa och civilsamhälle

Handläggare – arbeta med hälsa och civilsamhälle

Arbetsbeskrivning

Enheten för hälsa och civilsamhälle, Socialdepartementet

Är du samhällsintresserad och vill jobba i händelsernas centrum? Vill du arbeta med intressanta, komplexa och varierande arbetsuppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen.

Vi söker nu en handläggare med ansvar för områden som rör frågor inom folkhälsa. Arbetsuppgifterna innefattar bl.a följande:


• Driva och utveckla frågor inom folkhälsoområdet med fokus på samordning av alkohol-, narkotika-, dopnings-, tobaks- och spelpolitiken (ANDTS) och särskilt inom narkotikapolitiken nationellt, inom Norden, EU och internationellt,
• ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som rör folkhälsa med fokus på narkotika nationellt, inom Norden, EU och internationellt,
• delta i och initiera enhets- och departementsövergripande samarbete liksom samverkan och kontakter med externa aktörer inom ANDTS med särskilt fokus på narkotika,
• arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna bland annat genom myndighetsuppdrag,
• budgetrelaterat arbete,
• förordningsarbete.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en avslutad akademisk utbildning inom sociologi kombinerad med flerårig, aktuell och till tjänsten relevant erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller myndighet som arbetar med till tjänsten relevanta sakfrågor. Du har även aktuell erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete inom området folkhälsa och ANDTS och särskilt inom narkotikaområdet. Vidare har du aktuell erfarenhet av internationellt arbete med hälsofrågor. Arbetet förutsätter att du kan uttrycka dig mycket väl såväl muntligen som skriftligen på svenska och engelska. Du har kunskap om den svenska folkhälsopolitiken och politiken för alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar (ANDTS) med fokus på narkotika. Du har även kunskap om EU- och internationella organisationers uppgifter och Sveriges samverkan med dessa inom narkotikaområdet.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndigheters funktionssätt och arbetssätt. Det är även meriterande med erfarenhet av arbete i en politiskt styrd verksamhet och en förståelse för Regeringskansliets roll och funktion.

Dina egenskaper
Som person är du initiativtagande och kan driva frågor i samarbete med andra delar av organisationen. Du har god samarbetsförmåga och bidrar med kunskap och lösningar både i egna processer och i processer som drivs i andra delar av organisationen. Du tar ansvar och arbetar på ett noggrant och strukturerat sätt. Vidare har du en förmåga att snabbt sätta dig in i komplexa frågeställningar och leverera underlag av hög kvalitet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Det är viktigt att du trivs i en miljö där ditt mer långsiktiga och strategiska arbete kombineras med snabba beställningar med kort leveranstid samt att du har god förståelse för kraven på arbete i en politiskt styrd verksamhet och en förståelse för Regeringskansliets roll och funktion. 

Övrigt
Tidsbegränsad anställning fram till 31 januari, 2025.

Tillträde snarast. 

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Elisabet Aldenberg som är gruppchef, på 08-405 30 01. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15, 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juni 2024
  • Ansök senast: 15 juni 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024