Handläggare – arbeta med kungörande av författningar samt rättsdatabaser

Handläggare – arbeta med kungörande av författningar samt rättsdatabaser

Arbetsbeskrivning

Granskningskansliet, Statsrådsberedningen

Vill du arbeta med att förbereda lagar och förordningar för publicering på webbplatsen för Svensk författningssamling (SFS) samt ta fram underlag för regeringens hantering av riksdagsskrivelser? Nu finns det möjlighet att söka ett ett självständigt och ansvarsfullt arbete som bygger på samarbete.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Granskningskansliet ansvarar för juridisk och språklig kvalitetskontroll av lagstiftning från alla departement. Det innebär att vi granskar exempelvis lagrådsremisser, propositioner och kommittédirektiv när det gäller lagenlighet, följdriktighet, enhetlighet och begriplighet. Kansliet arbetar också med rådgivning och medverkar vid utbildning och annat utvecklingsarbete för att höja kvaliteten i Regeringskansliets texter. Kansliet ansvarar också för hanteringen av Svensk författningssamling (SFS), två årliga skrivelser till riksdagen och för Regeringskansliets rättsdatabaser samt för Regeringskansliets kontakter med Lagrådet.

Du kommer att arbeta i processen med elektroniskt kungörande av författningar i Svensk författningssamling (SFS) på webbplatsen www.svenskförfattningssamling.se. I dina arbetsuppgifter ingår det att förbereda lagar och förordningar för godkännande inför publicering på webbplatsen, att publicera författningarna och att uppdatera Regeringskansliets databaser med författningsändringar m.m. I arbetet ingår också att bistå i arbetet att ta fram den årliga skrivelsen om regeringens hantering av riksdagsskrivelser (den s.k. Skrivelse 75) och Regeringskansliets interna redovisning av tillkännagivanden. Även andra uppgifter som förekommer vid kansliet kan förekomma, t.ex. publicering av propositioner och arbete med att ta fram den årliga kommittéberättelsen till riksdagen. Arbetet kännetecknas av mycket samarbete och innebär många interna och externa kontakter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Du har goda IT- kunskaper och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med rättsdatabaser eller annat liknande arbete. Du får gärna ha erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet samt erfarenhet av arbete med författningar i dokumenthanteringssystemet E-SFS.

Dina egenskaper
Som person är du mycket noggrann, ansvarstagande och välstrukturerad. Du har gott omdöme och förmåga att arbeta under tidspress. Du trivs med och har god förmåga att arbeta självständigt men också med att arbeta tillsammans med andra.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Tillträde snarast.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kanslichefen Mikael Kullberg på telefon 08-405 34 96. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Emelie Hasselblad på telefon 08-405 16 16. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Sofia Wretler Meurke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 september 2022.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2022
  • Ansök senast: 22 september 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Paralegal till bolag i centrala Stockholm

Paralegal till bolag i centrala Stockholm

20 december 2024

IP Paralegal

IP Paralegal

18 december 2024