OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet
Är du en samhällsintresserad akademiker med intresse för frågor som rör socialförsäkringen? Vill du arbeta i högt tempo med fokus på problemlösning och leverans tillsammans med professionella och kunniga kollegor? Då kan det vara dig vi söker som myndighetshandläggare inom socialförsäkringsområdet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som myndighetshandläggare arbetar du inom ramen för regeringens styrning av myndigheterna och andra frågor som rör myndigheterna inom socialförsäkringsområdet, främst Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Myndigheternas uppdrag är omfattande med uppgifter inom ett brett spektrum av frågor. Utöver det som direkt relaterar till myndigheternas ansvar för att besluta och betala ut förmåner omfattar verksamheten bland annat kontroller, digitalisering, it-drift, cyber- och informationssäkerhet, civilt försvar, internationella frågor, återkrav och fordringar.
Arbetsuppgifterna är varierande och innebär bland annat att analysera och sammanställa beslutsunderlag till departementets politiska ledning. Du deltar i arbete med att ta fram förslag till skrivelser och propositioner, kommittédirektiv och regeringsuppdrag samt att ta fram underlag till frågesvar och interpellationer från riksdagen. Att sitta med som sakkunnig i utredningar, ta fram styrdokument, planera och genomföra dialoger med våra myndigheter samt samordna vissa processer ingår också i arbetet.
Arbetet innebär omfattande kontakter och samarbete inom Regeringskansliet och med myndigheterna.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig med avslutad akademisk utbildning inom statsvetenskap, juridik, ekonomi eller annan relevant inriktning. Du har också några års erfarenhet av arbete på myndighet, Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation. Tidigare erfarenhet från arbete som myndighetshandläggare inom Regeringskansliet är meriterande. Erfarenhet av arbete som controller eller motsvarande inom offentlig verksamhet är också meriterande eller annat arbete på strategisk nivå.
Meriterande är även kunskap om regeringens styrning av myndigheterna, den statliga budgetprocessen, kunskap om digitalisering och/eller informations- och cybersäkerhetsfrågor samt kunskap om socialförsäkringsområdet.
För att lyckas i rollen behöver du kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Du behöver också ha förståelse för kraven i en politiskt styrd verksamhet och för Regeringskansliets roll och funktion.
Dina egenskaper
Vi söker en självgående person med gott omdöme som är initiativrik och flexibel. Du behöver ha god analytisk förmåga och kunna förstå sammanhang och helhet utan att tappa fokus på detaljer. Du är strukturerad och noggrann och trivs samtidigt med ett stundtals högt tempo där det krävs att du effektivt och självständigt hanterar och prioriterar i stora informationsmängder. Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga och förmåga att knyta och utveckla kontakter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och att du kan fungera väl i vårt arbetslag och bidra till utvecklingen inom enheten.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Tillträde enligt överenskommelse.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Therese Karlberg som är enhetschef, på 08-405 53 76. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Fredrik Sydstrand på 08-405 33 89. Fackliga kontaktpersoner är Håkan Nyman för Saco och Kristoffer Lundberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 oktober.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner, samt premiepensionssystemet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35