Handläggare - arbeta med omvärldsanalys och statistik

Handläggare - arbeta med omvärldsanalys och statistik

Arbetsbeskrivning

Enheten för nationella migrationsfrågor, Justitiedepartementet
Har du erfarenhet av migrationsfrågor, omvärldsanalys och statistik? Söker du omväxlande, intressanta och komplexa arbetsuppgifter som ställer höga krav på din samarbetsförmåga? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll i en händelserik arbetsmiljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Vi söker en handläggare som kommer arbeta med omvärldsanalys och statistik på enheten för nationella migrationsfrågor. Enheten arbetar med frågor som bl.a rör mottagande av asylsökande och asylprocessen, arbetskraftsinvandring, anhöriginvandring, medborgarskap, återkallelse av tillstånd samt återvandring. Enheten ansvarar också för myndighetsstyrning av Migrationsverket och budgetarbete på UO8 Migration, samt hantering av enskilda ärenden och omvärldsanalys. Du är ansvarig handläggare för omvärldsbevakning, framtagande av statistik och analys av migrationsrörelser både nationellt och internationellt. Arbetet innebär deltagande i internationella, europeiska och nationella fora och att hantera löpande beställningar från politiska ledningen kring statistik och analyser.  Annat sedvanligt departementsarbete på enheten kan också förekomma.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, t.ex. i juridik eller statsvetenskap och som har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på Regeringskansliet. Rollen kräver att du har aktuell erfarenhet av arbete med migrationsfrågor och aktuell kunskap om statistik och omvärldsanalys.  Du måste även ha god förmåga i muntlig och skriftlig framställning, både på svenska och engelska.

Det är meriterande om du har erfarenhet att bearbeta och analysera kvantitativa data, erfarenhet av EU- och internationellt arbete och kunskap om statistikkällor som är relevanta för området.

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du vara självgående och strukturerad. Då arbetet präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Rollen kräver även en hög grad av kvalitetsmedvetenhet, gott omdöme och en god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tjänsten är en tidsbegränsad anställning med start 1 januari 2025 t.o.m. 31 augusti 2025, med eventuell möjlighet till förlängning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Henry Mårtenson som är t.f. enhetschef. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Patricia Nordlånge. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 23 oktober 2024. 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 oktober 2024
  • Ansök senast: 23 oktober 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


VA-handläggare

VA-handläggare

22 november 2024

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024