OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för offentlig förvaltning - enheten för statlig förvaltning
Vill du få möjlighet att arbeta med förvaltningspolitiskt utvecklingsarbete? Har du erfarenhet av kvalificerat statligt utredningsarbete och frågor som rör ökad statlig närvaro och lokal statlig service? Då kan vi erbjuda dig en självständig roll i en händelserik arbetsmiljö.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare kommer du att arbeta med regeringens styrning och uppföljning av frågor som rör statlig närvaro och lokal statlig service. Det innebär bl.a. att du kontinuerligt ska följa och analysera verksamheten och utvecklingsområden, delta i arbetet med budgetpropositioner och utforma underlag för regeringsbeslut. Arbetet förutsätter regelbundna kontakter med myndigheter, departementets politiska ledning och andra departement. Enheten arbetar även med övergripande frågor om styrning, ledning och organisation av statlig verksamhet samt effektivisering inom statsförvaltningen. På enheten finns cirka 15 medarbetare.
Avdelningen för offentlig förvaltning består av fem enheter och ansvarar för utvecklingen av förvaltningspolitiken. Enheten för statlig förvaltning ansvarar bl.a. för frågor rörande övergripande frågor om styrning, ledning och organisation av statlig verksamhet, effektivisering inom statsförvaltningen samt myndighetsstyrning av länsstyrelserna, Statskontoret och Statens servicecenter. På enheten finns ett 15-tal medarbetare.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en akademisk examen som är relevant för denna tjänst, t.ex. i nationalekonomi, företagsekonomi, juridik eller statsvetenskap. Du har några års erfarenhet av kvalificerat statligt utredningsarbete på relevant myndighet. Du har god kännedom om den statliga myndighetsstrukturen och har erfarenhet av att sammanställa och hantera stora mängder data. Erfarenhet av arbete med myndighetsstyrning, statlig förvaltningspolitik och arbete i Regeringskansliet är meriterande.
Dina egenskaper
Du är en kvalitetsmedveten och resultatinriktad person med en analytisk förmåga. Du trivs med att arbeta inom en verksamhet som präglas av hög kompetens och fokus på leverans, i tidvis högt tempo. Du kan arbeta självständigt men har samtidigt en god förmåga att arbeta tillsammans med övriga kollegor inom Regeringskansliet. Du har en förmåga att skapa förtroendefulla relationer som bl.a. innebär att du kan föra en dialog med centrala befattningshavare vid myndigheterna. Som medarbetare i Regeringskansliet måste du även vara flexibel, vilket för oss innebär att du är en god förhandlare, kan kompromissa och snabbt anpassa dig till nya situationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen avser ett vikariat på cirka fem månader med möjlighet till förlängning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Petter Kockum som är enhetschef, på 08-405 85 51. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Monica Häggkvist på telefon 08-405 21 62. Fackliga kontaktpersoner är Simon Danielsson för Saco och Lotta Nordqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 oktober 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Finansdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för finanspolitiken och frågor som rör finansmarknad, internationellt ekonomiskt samarbete, förvaltningspolitik, län, kommuner och regioner, prognoser och nyckeltal, skatter, spelfrågor, konsumentfrågor samt statens budget.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35