Handläggare - att arbeta med frågor gällande arbetsrätt och arbetsmiljörätt

Handläggare - att arbeta med frågor gällande arbetsrätt och arbetsmiljörätt

Arbetsbeskrivning

Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö, Arbetsmarknadsdepartementet
Enheten för arbetsrätt och arbetsmiljö svarar för frågor och ärenden om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetstid, lönebildning, statlig lönegaranti vid konkurs samt utveck­ling inom arbetslivsområdet. Enhetens ansvarsområde omfattar även förvaltnings- och utvecklingsfrågor som rör Arbetsmiljöverket, Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet, Statens nämnd för arbetstagares uppfinningar, Nämnden för styrelserepre­sentationsfrågor, Svenska ILO-kommittén och Myndigheten för arbetsmiljökunskap.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare hos oss kommer du att handlägga arbetsrättsliga- och arbetsmiljörättsliga frågor. Du kommer exempelvis att skriva förslag till svar på riksdagsfrågor och interpellationer, göra utredningar inom sakområdet och föredra ärenden. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.  

Din bakgrund
Vi söker dig som har ákademisk utbildning inom juridik samt aktuell erfarenhet av att handlägga arbetsrätts- och arbetsmiljöfrågor inom Regeringskansliet. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift både på svenska och engelska.

Dina egenskaper
För att passa för arbetet behöver du vara noggrann, analytisk samt har en god kommunikativ förmåga. Du är också flexibel och samarbetsinriktad samt har lätt för att skapa kontakter. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt 
Tidsbegränsad anställning till och med 2023-11-26. Tillträde snarast eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Anna Maria Sondell. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Kristina Lindström för Saco och Aurora Lewén för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 maj 2023.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering.
Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män och mänskliga rättigheter på nationell nivå. Dessutom ansvarar departementet för arbetet mot rasism och diskriminering samt för att stärka hbtqi-personers rättigheter.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 12 maj 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024