OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen
Västerviks kommun har attraktiva boendemiljöer och mycket livskvalitet. Här är det lika nära till skärgården som till det typiskt småländska inlandet. Kommunen har ett gott företagsklimat där besöksnäring är ett stort inslag. Kommunen har cirka 36 000 invånare varav drygt 21 000 bor i centralorten Västervik.
Vår nuvarande handläggare av bostadsanpassningsbidrag går i pension och vi söker nu hans ersättare.
Dina arbetsuppgifter
Bostadsanpassningsbidrag syftar till att ge funktionshindrade bidrag för ombyggnationer i bostaden för att kunna leva ett självständigt liv i eget boende. Västerviks kommun har en heltidstjänst för handläggning av bidraget. Tjänsten kommer att vara organiserad under Myndighetsenheten.
Arbetsuppgifterna innebär att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsnedsättningar gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. Du utreder och fattar beslut utifrån bostadsanpassningslagen, Boverkets föreskrifter samt rättspraxis. Målgruppen finns i alla åldrar.
Du kommer att göra tekniska och ekonomiska bedömningar samt bedömningar utifrån medicinska intyg.
I arbetet ingår många sociala kontakter där du ger information och är rådgivande till sökande samt har kontakt med fastighetsägare, entreprenörer och vårdpersonal.
Din kompetens
Du är byggnadsingenjör, arbetsterapeut eller har annan liknande utbildning som är relevant för tjänsten. Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av bostadsanpassningsbidrag. Det är även meriterande om har tidigare erfarenhet av arbete med äldre och funktionsnedsatta.
Tjänsten kräver att du är lyhörd och har stor empatisk förmåga. Du behöver ha god förmåga att samarbeta med olika aktörer samt självständigt kunna driva ärenden. Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
B-körkort är ett krav.