OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta som handläggare och samtidigt möta medborgarna i Örebro kommun? Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Sök jobbet som handläggare av bostadsanpassningsbidrag till Myndighetsverksamheten!
Om tjänsten
Bostadsanpassningsbidraget är till för att personer i alla åldrar med funktionsvariationer ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad. I tjänsten som handläggare har du egna ärenden där du utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag.
I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg och göra hembesök i den enskildes hemmiljö. Du dokumenterar fortlöpande under ärendeprocessen och skriver beslut. Du bedömer kostnader för byggarbeten och hanterar offerter. I uppdraget ingår även att upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter innebär därför att du som handläggare behöver kunna göra vissa tekniska bedömningar likväl som bedömningar av medicinska intyg.
På myndighetsverksamheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du förväntas medverka i tillsammans med övriga handläggare, gruppledare och enhetschef, därför ser vi positivt på att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete. Samt att samarbeta med andra professioner inom förvaltningen såsom biståndshandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• handlägga ärenden utifrån gällande lagstiftning
• göra hembesök i den enskildes hemmiljö
• ansvara för att registrera ansökan, utreda och ta beslut om bostadsanpassningsbidrag
• fatta beslut om bifall och avslag
• dokumentera fortlöpande i våra verksamhetssystem
• utveckla och utvärdera arbetssätt och rutiner
Kompetenskrav
• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren finner relevant, exempelvis är du utbildad arbetsterapeut, fysioterapeut/sjukgymnast eller byggnadsingenjör
• B-körkort
• god datorvana
För att lyckas i rollen som handläggare ser vi att du är trygg, flexibel och noggrann. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Vidare ser vi det som viktigt att du är duktig på att skapa goda relationer, tycker om att samarbeta med andra och att du är serviceinriktad i ditt sätt att arbeta. Du tar ansvar för din uppgift och kan själv strukturera ditt angreppsätt och driva dina processer vidare. Du ser helheter och tar hänsyn till det större perspektivet samt besitter en god förmåga i att planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av att arbeta som handläggare av bostadsanpassningsbidrag
• utbildning eller erfarenhet inom byggnadsteknik
• kunskap och erfarenhet av att arbeta i dokumentationssystem, till exempel BAB-online, Raindance
• erfarenhet av arbete med myndighetsutövning
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: 1 oktober
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten för bostadsanpassningsbidrag svarar för myndighetsutövning utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag för sökanden i hela Örebro kommun. Enheten ingår i Myndighetsverksamheten under Kommunstyrelseförvaltningen. I arbetsgruppen ingår fem handläggare varav en gruppledare samt en enhetschef.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 juni.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67