Handläggare av förvaltningsärenden

Arbetsbeskrivning

Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten, vilken ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har ca 780 anställda på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informations-förvalting samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning. Rättsenhet Nord består av tre förvaltningsrättsgrupper, en informationsförvaltningsgrupp och en rättstillämpningsgrupp.
Enheten har ca.75 medarbetare.

Vi söker nu en handläggare till förvaltningsrätt 3 med placering i Skellefteå. Resor kan förekomma i tjänsten. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.


ARBETSUPPGIFTER
ARBETSUPPGIFTER

Handläggning av förvaltningsärenden med inriktning mot tillståndsärenden.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att självständigt handlägga ärenden enligt ordningslagen, t.ex. tillstånd till allmänna sammankomster, offentliga tillställningar samt ianspråktagande av offentlig plats. Arbetsuppgifterna innebär bl.a. inhämtande av yttranden, juridiska ställningstagande, beslutsfattande och samverkan inom och utom Polismyndigheten. Ärenden handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. I arbetet ingår också telefonsupport till allmänheten. Dessutom ingår att vid behov handlägga andra förvaltningsrättsliga ärenden som förekommer inom rättsenhetens verksamhetsområde.


KVALIFIKATIONER
SKALL-krav

Vi söker dig som har:

- Minst 3-årig gymnasieutbildning, gärna inom samhällsvetenskap eller annan utbildning som myndigheten bedömer som likvärdig

- administrativ yrkeserfarenhet

- goda kunskaper i arbete med dator och telefon som arbetsredskap

- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska såväl i tal som skrift

- goda kunskaper i engelska såväl i tal som skrift

- du innehar som lägst B-körkort



MERITERANDE

- du är väl förtrogen med Polisens uppdrag

- erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden

- erfarenhet av att, som myndighetsperson, bemöta allmänhet och samarbeta med andra myndigheter

- relevant högskoleutbildning



PERSONLIGA EGENSKAPER

Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.

Du ska:
- vara serviceinriktad och ge ett förtroendefullt intryck både muntligt och skriftligt

- ha god förmåga att samarbeta både internt och externt

- kunna arbeta självständigt med hög kvalité, även under hög arbetsbelastning

- vara ansvarstagande och kvalitetsmedveten

- vara strukturerad och noggrann

- vara flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter

- ha god analytisk förmåga

- ha förmåga att prioritera

- kunna fatta beslut

Under vissa perioder är det hög arbetsbelastning varför det är viktigt att du har förmåga att arbeta under tidspress






ÖVRIGT


ÖVRIGT OM ANSTÄLLNINGEN
Tillsvidareanställningen inleds med sex månaders provanställning. För anställningen gäller tillträde så snart det kan ske. Flextid tillämpas. Resor kan förekomma i tjänsten.

Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddlagen) genomförs före anställningen. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

ÖVRIG INFORMATION
Kontaktpersoner: Gruppchef Sara Eriksson tel. 010-568 36 72

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring.
Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansökan
Ansökan sker via Polisens webbaserade rekryteringsverktyg. Vi undanber oss ansökningar via andra kanaler än denna.
Sista ansökningsdag är 10 okt 2016.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Jurist, vikariat

Jurist, vikariat

20 december 2024

Upphandlare

Upphandlare

19 december 2024

Jurist

Jurist

18 december 2024