Handläggare av förvaltningsärenden till Polismyndigheten i Luleå

Handläggare av förvaltningsärenden till Polismyndigheten i Luleå

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära sammarbete med den polisoperativa verksamheten.
Arbetsbeskrivning
Som förvaltningsrättshandläggare kommer du i första hand arbeta med att handlägga ärenden enligt lag om ordningsvakter men också ärenden gällande andra typer av säkerhetspersonal samt ärenden enligt vapenlagen. Arbetsuppgifterna består till stor del av att bedöma sökandens lämplighet för det sökta ändamålet och formulera beslut där du antingen själv är beslutsfattare eller där beslutet ska fördras för beslutsfattare. Handläggning sker delvis i polisens digitala ärendehanteringssystem.
Vid behov kommer du även få arbeta inom andra rättsområden inom rättsenhet Nord.
Resor i arbetet kan förekomma.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
erfarenhet av kvalificerad handläggning i närtid
3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god datorvana
B-körkort

Det är meriterande om du har:
för området relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
kunskaper inom relevant lagstiftning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som handläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Lisette Apelqvist, lisette.apelqvist@polisen.se eller tf sektionschef: Sara Sjöholm, sara-m.eriksson@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Caroline Näsman, caroline.nasman@polisen.se
Fackliga företrädare
Fredrik Bergh/SACO, tfn 010-563 91 37
Sofia Ask/Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz/Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden/SEKO Polisen, tfn 0732-490 422
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Luleå
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 mars 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr, (C35891/2020) per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN I NORRBOTTEN LULEÅ
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 mars 2020
  • Ansök senast: 10 mars 2020

Postadress

SKEPPSBROGATAN 37
LULEÅ, 97324

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024