OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten och har närmare 800 medarbetare på flera orter i landet. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvalting, ett kansli samt sju regionalt placerade rättsenheter. De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
Vi söker nu handläggare för tillsvidareanställning samt vikariat till rättsenheten i region Syd med placering i Växjö.
ARBETSUPPGIFTER
Handläggning av ärenden enligt vapenlagstiftningen, såväl tillståndsärenden som övriga ärenden som följer av regelverket. Förvaltningslagen reglerar handläggning av ärenden. Ärendena handläggs i det digitala ärendehanteringssystemet PÄr. Arbetet innebär bland annat upprättande av underrättelser och beslut, EU-skjutvapenpass, praktisk vapenhantering, mejl- och telefonsupport till allmänheten samt kontakt med andra myndigheter, vapenhandlare och skytteföreningar. Vid behov kan handläggning av övriga förvaltningsrättsliga ärenden som faller inom enhetens arbetsområden bli aktuellt. Arbetet är självständigt och kräver struktur och noggrannhet.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som lämplig
• Mycket god förmåga och vana att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datorvana från Microsoft Office och telefonvana
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Relevant eftergymnasial utbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Kunskap om förvaltningslagen
• Erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystemet PÄr
• Jägarexamen eller annan dokumenterad erfarenhet av vapenverksamhet
• B-körkort
Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du är engagerad, ansvarstagande och noggrann. Du har god samarbetsförmåga, integritet samt ett gott omdöme och känsla för service. Under vissa perioder är det hög arbetsbelastning varför det är viktigt att du har förmåga att arbeta under tidspress.
Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten.
ÖVRIGT
Anställningsform: En tillsvidareanställning med provanställning 6 månader och ett vikariat t.o.m. april 2021 eller längre
Arbetsort: Växjö
Arbetstid: Dagtid, flextid tillämpas
Tillträde: Början av augusti eller enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare, Rättsavdelningen, Rätts syd, Växjö
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 maj 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C38538/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78