OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten Värmlands inriktning är den lokalt förankrade polisen med närvaro i hela länet. Vi strävar mot en hög synlighet och tillgänglighet för länets alla invånare. Verksamheten utgår från en operativ avdelning, som leds av en operativ chef samt två biträdande operativa chefer. Den operativa avdelningen stöds av förvaltningsfunktioner som ingår i en stab. Flexibiliteten och helhetsperspektivet i arbetet samt planeringen tillförsäkras genom vår operativa ledning och en samordning i fyra polisområden. Centralorterna i respektive polisområde är Karlstad, Arvika, Torsby och Kristinehamn. Vårt fokus är att arbeta mot drogrelaterad brottslighet med fokus på ungdomar. I dag är vi 600 anställda varav 470 poliser och 130 civilanställda.
Vi söker nu två handläggare av polismyndighetsärenden till rättsenheten med placering i Karlstad
Vid enheten arbetar vapenhandläggare, tillståndshandläggare, djurhandläggare, registrator, jurister, en arkivarie och en polis med olika polismyndighetsärenden.
Myndighetens arbete går alltmer mot en digital och sammanhållen e-förvaltning som ska innehålla e-tjänster, elektronisk dokument- och ärendehantering samt e-arkiv.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Polismyndigheten söker två handläggare till Rättsenheten. Den ena handläggaren kommer att ha inriktning mot vapenärenden och den andra handläggaren mot ärenden om tillstånd enligt ordningslagen. Som handläggare kommer du att handlägga och fatta beslut i ärenden om tillstånd enligt ordningslagen och vapenlagen. Du skall kunna arbeta flexibelt mellan dessa områden och vara den som rycker in då arbetsbelastningen blir hög i ett område och sedan kunna växla till ett annat område.
Vi erbjuder dig vapenhandläggarutbildning och utbildning i ordningslagen. Vidare stöd får du av kollegorna på enheten.
Kvalifikationer
Som handläggare är du ansvarstagande samt har ett strukturerat arbetssätt, god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Vidare ska du kunna arbeta självständigt och även ha lätt för att samarbeta i grupp samt samverka med externa aktörer. Du har en god kommunikativ förmåga såväl i tal som i skrift samt goda IT-kunskaper. Du är stresstålig eftersom arbetet till viss del är säsongsbetonat och periodvis kan innebära hög arbetsbelastning.
Vi söker dig som;
-har gymnasieutbildning
-har flerårig erfarenhet av handläggnings-och utredningsarbete från offentlig förvaltning
-har god datorvana samt erfarenhet av IT-baserade dokument- och -ärendehanteringssystem.
-kan uttrycka dig väl i tal och skrift
-har B-körkort
Det är meriterande om du har;
-akademisk utbildning/enstaka kurser inom juridik, statsvetenskap dyl.
-erfarenhet av att söka i lagtexter samt att göra juridiska bedömningar
-för inriktningen mot vapenärenden är det meriterande om du har jägarexamen eller annan dokumenterad kunskap om vapen
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och social förmåga.
Vi värdesätter kunskaper och erfarenheter som tillför myndigheten kompetens ur ett mångfaldsperspektiv.
Övrigt
Tjänsten avser tillsvidareanställning med tillträde snarast. Provanställning tillämpas de första sex månaderna av anställningen. På grund av att tjänsten är säkerhetsklassificerad ska du vara svensk medborgare. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Vid upprättande av sökandeförteckning kommer dina personuppgifter att registreras. Genom din ansökan godkänner du denna
Kontaktpersoner på detta företaget
Hr-chef Katarina Ajemark
010-5670196
070-695 10 09
ST Carina Ehrencrona
010-56 708 43
tf HR-chef Maria Kihlstrand
010-5670171
070-6097964
HR-handläggare Daniel Pettersson
010-5670445
070-2266070
Helena Newton
010-56 705 81