Handläggare av stöd och bidrag till följd av Coronapandemin

Handläggare av stöd och bidrag till följd av Coronapandemin

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Dalarnas län är en statlig myndighet som finns nära människorna i vårt län. Vi är en viktig länk mellan länet och regeringen, riksdagen och andra myndigheter. Vår uppgift är att säkerställa att nationella mål och uppdrag genomförs regionalt och med hänsyn till förutsättningarna i just vårt län. Vårt arbete bygger på en samsyn kring mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

Coronaviruset har fått stora ekonomiska konsekvenser i hela Sverige. För att stödja vissa lokalhyresgäster med anledning av coronapandemin har regeringen återigen beslutat att lämna stöd till tillfälligt sänkta fasta hyror för dessa utsatta branscher (LOK-stöd). Se vidare information: https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/samhalle/planering-och-byggande/stod-for-sankta-hyror-i-utsatta-branscher.html Regeringen har också infört ett ekonomiskt stöd för enskilda näringsidkare som har fått ett större omsättningstapp till följd av coronapandemin (OMS-stöd), se mer information: https://www.lansstyrelsen.se/dalarna/bo-och-leva/omsattningsstod-till-naringsidkare.html

Under andra halvan av 2020 och början av 2021 har nyanställda handläggare tillsammans med handläggare från länsstyrelserna i Dalarna, Gävleborg och Värmland handlagt Lokalhyresstödets och Omsättningsstödets första ansökningsomgång. Då många av dessa medarbetare nu har andra arbetsuppgifter söker vi fler medarbetare som under året ska ingå i en arbetsgrupp som löpande hanterar nya inkommande ansökningar i LOK- och OMS-stöden.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna består i att självständigt, men i samråd med arbetsgruppen, utifrån förordningen och det upprättade regelverket:

• Administrera och granska inkomna ansökningar
• Ta beslut om bidrag


KVALIFIKATIONER
Krav
•Du har lägst gymnasieexamen och gärna med påbyggnadsutbildning med inriktning mot ekonomi, juridik och/eller administration.
•Du är van att arbeta i olika administrativa IT-system
•Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska
•Du har god datorvana i Microsoft Office

Meriterande
•Högskoleutbildning inom ekonomi, juridik och offentlig förvaltning
•Erfarenhet av arbete med handläggning av bidrag inom offentliga verksamhet
•Erfarenhet av administrativt arbete vid länsstyrelse eller annan myndighet

Personliga egenskaper
•Du är strukturerad och initiativrik
•Du är noggrann och resultatinriktad
•Du kan arbeta självständigt samt har lätt för att samarbeta.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och referenser.


ÖVRIGT
Urval och intervjuer sker löpande och tjänster tillsätts successivt.

Länsstyrelsen arbetar för att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och för att ge alla lika möjligheter. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

funktionssamordnare Per Johansson
010-225 03 41
platsansvarig Idrekontoret John Halvarsson
010-225 03 35
Lotta Larson, Kommunikationschef
010-225 02 04
Länsantikvarie Fredrik Sandberg
010-225 04 60
Funktionssamordnare Ann-Louise Haglund
010-22 50 284
enhetschef Per-Erik Sandberg
010-225 03 02
Funktionssamordnare Veronica Moraeus
010-22 50 481
funktionssamordnare Anna Myrtin
010-225 02 88
enhetschef Lars-Håkan Jönsson
010-22 50 443
Kajsa Sjösvärd
010-22 50 461

Sammanfattning

Besöksadress

Åsgatan 38 79184 FALUN
None

Postadress

Åsgatan 38
FALUN, 79184

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024