Handläggare av stödärenden inom bostadsbyggande och energi

Handläggare av stödärenden inom bostadsbyggande och energi

Arbetsbeskrivning

Du kommer att tillhöra enheten för Investeringsstöd och kulturmiljö. Vi behöver förstärkning inom handläggningsteamet som administrerar investeringsstöd. Vi hanterar statliga stöd för bl.a. radonsanering, solceller, äldrebostäder samt stöd för nybyggnad, tillbyggnad eller ombyggnad av hyresbostäder och bostäder för studenter.

Enheten hanterar även kulturmiljöfrågor. Vi har ansvar över kulturmiljövården i länet, kontrollerar att bl.a. kulturmiljölagen följs, prövar tillstånd samt lämnar råd och information gällande fornlämningar, kyrkor och byggnadsminnen. Vi arbetar även med bidrag till vård av särskilt värdefulla fornlämningar, byggnader och kulturlandskap

Som statstjänsteman på länsstyrelsen och enheten Investeringsstöd och kulturmiljö motiveras vi av att vara en samlande kraft för en hållbar framtid. Hos oss på bidrar du till att vara en drivande, stödjande och samverkande medspelare i samhällsbyggandet i länet.

Arbetsuppgifter

Arbetet består i att utreda och granska ansökningar om stöd och ansökningar om utbetalningar samt att informera om stödens möjligheter. Arbetet innebär kontakt med stödsökande för att reda ut frågetecken och begära in kompletteringar. Projektens storlek och längd kan variera men alla har fokus på att utveckla länet utifrån ett hållbart perspektiv.

Målet är att på ett effektivt och rättssäkert sätt handlägga och besluta om olika statliga stöd i enlighet med gällande förordningar. En betydande del av tjänsten är att administrera och göra sakliga bedömningar kopplat till ärendehandläggningen. Att besvara frågor om och sprida information om aktuella stödformer till företag, organisationer och privatpersoner i länet ingår också i arbetsuppgifterna. Tjänstens huvudsakliga arbetsuppgifter är att effektivt och rättssäkert och i enlighet med gällande förordningar informera om och handlägga ansökningar samt följa upp beslut. För närvarande finns följande stödformer:


• Byggande av hyresbostäder, studentbostäder och bostäder för äldre.
• Investeringar för energieffektivisering.
• Förnyelsebar energi (solceller).
• Bidrag för radonsanering i småhus.

Kvalifikationer

Du ska ha:


• relevant examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• några års erfarenhet, som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten, av ärendehandläggning inom myndighet
• erfarenhet av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem
• goda kunskaper i Microsoft Office programvara
• erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och att tyda och tillämpa gällande lagar och förordningar
• god förmåga att kommunicera i tal och skrift.

 Du ska vara:


• serviceinriktad och har vana av att besvara frågor per telefon
• strukturerad och ordningsam
• bra på att arbeta självständigt och tillsammans med andra i team
• lyhörd för omgivningen och bra på att skapa och förvalta goda relationer.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har:


• erfarenhet av att läsa och kunna tyda byggnadsritningar
• grundläggande kunskaper inom ekonomi.

Anställning

Anställningsform: tillsvidare (Provanställning kan komma att tillämpas)

Omfattning: Heltid

Tillträde: Snarast

Sista ansökningsdag: 2021-03-24

Referensnummer: 112-12733-2021

Ansök genom att klicka på knappen längst ner på sidan. Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner:

Enhetschef

Cecilia Lindqvist

073-043 61 81

Torwald Snickars

SACO

070-322 51 18

010-2231565

Lisa Palmér

ST

010-2231698


Som regeringens företrädare är Länsstyrelsen i Stockholm en samlande kraft i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas.

Vi är 500 medarbetare som strävar efter god samhällsutveckling. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare. Vårt gemensamma förhållningssätt till arbetet är präglat av ansvar, respekt, balans och engagemang.

Den unika bredden i Länsstyrelsens verksamhet gör att vi kan erbjuda våra anställda intressanta och varierande arbetsuppgifter, med goda möjligheter till utveckling. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/stockholm.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 mars 2021
  • Ansök senast: 24 mars 2021

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


26 november 2024

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

Utredare till kommunledningskontoret i Nässjö

26 november 2024