Handläggare Back Office, Gävle

Arbetsbeskrivning

Lantmäteriet erbjuder stimulerande arbetsuppgifter och en arbetsorganisation som gör det spännande, roligt och utmanande att arbeta hos oss. För att leva upp till vår värdegrund service, öppenhet och handlingskraft förväntas våra medarbetare att uppnå resultat, utveckla och vara delaktiga.
Vid landets inskrivningskontor hanteras ansökningar om lagfart, inteckningar mm. Våra 200 medarbetare handlägger ungefär en miljon ärenden per år. Verksamheten bedrivs på 8 orter där Back Office, stab och ledning är stationerade i Gävle. Fastighetsinskrivningen bedriver ett omfattande förändringsarbete inriktat på effektivitet, enhetlighet och rättssäkerhet.
Back Office är en stöd- och specialistfunktion som ansvarar för administration av stämpelskatt och avgifter, handläggning av förlorade pantbrev och support angående pantbrev i Pantbrevsystemet.
Vi söker nu en ny medarbetare främst till vårt team Kreditmarknadsservice. Arbetsuppgifter inom andra områden kan bli aktuellt längre fram.

Arbetsuppgifter
Teamets uppgift är att bistå externa kunder i form av banker, mäklare, privatpersoner och Kronofogdemyndigheten med användarsupport av Pantbrevsystemet. Handläggningen av ärenden består främst av konvertering och utskrift av pantbrev, eller flytt av pantbrev mellan arkiv. Teamet agerar även som internt stöd till övriga fastighetsinskrivningen gällande ärenden som rör Kreditmarknadsområdet. Utöver detta tillkommer viss hantering av tilläggstjänster rörande Pantbrevsystemet, som t.ex. ett arkivbyte.
Kundkontakten är omfattande och sker mestadels via telefon, men även via e-post. Telefonibemanningen är mellan kl 09.00-16.00 och alla handläggare sitter i telefonslinga.
Handläggningen utförs i både nya och gamla IT-system med olika tekniska plattformar. Verksamheten styrs i stor utsträckning av lagar och regler.

Kvalifikationer
Kunskap
Vi söker dig som har examen från minst 3-årig gymnasieskola, gärna påbyggd med någon ytterligare relevant utbildning, t.ex. högskolekurser inom fastighetsrätt eller administration.
Du ska även ha kunskap om pantbrev och kreditmarknad alternativt kunskap om kundbemötande och administration i IT-system.
För arbetsuppgifterna krävs god förmåga att kunna uttrycka sig väl på svenska i både tal och skrift.
Erfarenhet
• Du har antingen jobbat inom statlig myndighet eller inom bank-/finanssektorn alternativt hos fastighetsmäklare
• Du har jobbat med kundkontakter via telefon
• Du har jobbat med någon form av administration i olika IT-system
Det är meriterande om du har jobbat med användarsupport.
Kompetens
För arbetet krävs att du som person är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du har god förståelse för hur människor tar till sig information och anpassar ditt sätt att förmedla budskap till mottagaren. Du är stabil, kontrollerad och handlingskraftig i pressade situationer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard. Du arbetar bra med andra människor genom att relatera till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheterna i förändring.

Kontaktuppgifter
Om du vill veta mer så kontakta gärna Wera Persson, Fuktionschef Back Office, telefon 072-240 89 28. Fackliga företrädare för Lantmäteriakademikerna/SACO, Hanna Sörendal, telefon 070-374 07 52 och för ST inom Lantmäteriet, Elisabeth Wike, telefon 072-540 64 39. Våra e-postadresser är fornamn.efternamn@lm.se.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Övrig information
Tjänsten är på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning.
Lantmäteriet strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lantmäteriet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 25 oktober 2016

Liknande jobb


20 november 2024

Servicetekniker

20 november 2024

Koordinator till Almega i Göteborg

Koordinator till Almega i Göteborg

18 november 2024