OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Barn- och utbildningsförvaltningen får du kollegor som delar sin kompetens med dig. Ledarskapet är kommunikativt och tillitsfullt. Med glädje och professionellt engagemang samarbetar vi för goda relationer, möjligheter och utvecklande lärmiljöer för barn- och elever och för dig som medarbetare.
Barn- och utbildningsförvaltningen har ansvaret för verksamheterna inom förskola, grundskola, grundsärskola, fritidshem och annan pedagogisk verksamhet, kommunens elevhälsoenhet samt gymnasie- och vuxenutbildning.
Vi är ett glatt gäng på 14 personer som söker Dig som vill ingå i den administrativa gruppen på Barn- och utbildningskontoret.
Arbetsuppgifter
Du kommer att:
* Fungera som samordnare för förvaltningens process för klagomål mot utbildningen på huvudmannanivå,
* Handlägga och utreda klagomålsärenden mot utbildningen på huvudmannanivå
* handlägga och besluta i de skolskjuts- och reseersättningsärenden som inte kan hanteras av kommunens Kontaktcenter,
* utreda inkomna klagomål mot skolskjutsen,
* handlägga och besluta i skolplaceringsärenden,
* besvara vårdnadshavares och andras frågor inom dina ansvarsområden,
* bidra till att processerna du arbetar i är så effektiva och rättssäkra som möjligt.
Det ingår i alla uppgifter mycket kontakt med enskilda och olika funktioner i kommunen.
Arbetet innebär även andra på kontoret vanligt förekommande uppgifter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har stats- eller samhällsvetenskaplig högskoleutbildning eller har utbildning inom det förvaltningsrättsliga området. Alternativt har du annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har förmåga att på ett flexibelt och självgående sätt arbeta mot uppsatta mål. Vi ser gärna att du har erfarenhet från handläggning och beslutsfattande inom kommunal eller statlig verksamhet. Arbetsbelastningen ställer ibland, särskilt vid ansökningsperioder och skolstarten, krav på stor integritet och förmåga att prioritera då många behöver hjälp med sina ärenden med kort varsel.
Du behöver kunna lösa enskilda frågor, problem och ärenden men också se om och hur verksamheten i stort kan utvecklas för att hindra att problemen uppstår igen. I dina möten med såväl vårdnadshavare som andra interna och externa kontakter ställs höga krav på ett korrekt och respektfullt bemötande. Likaså på att informationen lämnas på ett så tydligt sätt som möjligt. Du kommer vara en länk mellan många olika funktioner och behöver då ha förmågan att informera och utbilda personal samt vara tydlig i instruktioner. Du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du är väl bevandrad inom Office-paketet och har erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem.
Krav
B-körkort
Tillträde
Omgående
Sysselsättningsgrad
Heltid, tilsvidareanställning
Lön
Individuell lönesättning
Sista ansökningsdag
29 december 2020
Välkommen med din ansökan!
Enligt lagen om registerkontroll ska den som erbjuds anställningen lämna utdrag ur belastningsregistret.
Vi undanber oss samtal från rekryteringsföretag.
Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.