OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kansliet för krishantering, Statsrådsberedningen
Har du erfarenhet av arbete med identifiering och analys av otillbörlig informationspåverkan och vilseledande information? Om du är analytisk, samarbetsinriktad och har goda kunskaper i arabiska kan du vara den vi söker. Vi erbjuder en viktig roll mitt i händelsernas centrum.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du identifierar och analyserar otillbörlig informationspåverkan och vilseledande information på arabiska riktad mot Sverige och svenska intressen. En viktig uppgift är även att bygga upp och upprätthålla nätverk med relevanta sakenheter på departementen.
Till arbetsuppgifterna hör också att leda eller delta i analysarbete inför och vid händelser samt att driva utvecklingsarbete kopplat till kansliets verksamhet, exempelvis rörande framtagande av lägesbilder och former för rapportering. Handläggaren kommer tidvis stötta andra delar av kansliets verksamhet, inom t.ex. samordning, utbildning och övning.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har högskoleexamen inom relevant område, exempelvis statsvetenskap, journalistik, juridik eller nationalekonomi. Det är meriterande om du har utbildning kopplat till samhällets krishantering. Vi vill att du har erfarenhet av att arbetet med bevakning av informationspåverkan inom Regeringskansliet, statlig myndighet eller likvärdigt. Du har också erfarenhet av analytiskt arbete. Det är ett krav med goda kunskaper i arabiska, tillägnade via högskoleutbildning eller tolkutbildning. Vidare behöver du ha god kännedom om svensk statsförvaltning och Regeringskansliets organisation och beslutsprocesser. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med omvärldsbevakning i Regeringskansliet, statlig myndighet eller likvärdigt.
Dina egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Som handläggare på sektionen för omvärldsanalys och rapportering behöver du ha god förmåga att analysera, förstå och beskriva sammanhang. Arbetet ställer också krav på att du är kommunikativ och samarbetsinriktad.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Martin Winstrand som är sektionschef, på 08-405 40 57. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Helena Olofsson på 08-405 14 78. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Sofia Wretler Meureke för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 mars 2023.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35