Handläggare - bidra till internationellt straffrättsligt samarbete

Handläggare - bidra till internationellt straffrättsligt samarbete

Arbetsbeskrivning

Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete, Justitiedepartementet
Är du en skicklig jurist som vill handlägga straff- och processrättsliga ärenden med internationell prägel? Om du trivs med stort eget ansvar kan du i en tempofylld miljö få utmaningar som gör att du växer tillsammans med oss!

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
På enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete handläggs ärenden som rör Sveriges internationella rättsliga samarbete. På enheten hanteras även förhandlingar och lagstiftning kopplat till enhetens ansvarsområde. Nu söker vi förstärkning i form av ärendehandläggare vars uppgift blir att handlägga ärenden om internationellt rättsligt samarbete. Centralmyndigheten för det internationella rättsliga samarbetet är placerad vid enheten och du bistår tillsammans med dina kollegor i ärendegruppen svenska och utländska myndigheter i straff- och civilrättsliga ärenden.

I din vardag kommer du huvudsakligen självständigt och löpande att arbeta med handläggning och förberedelse av regeringsärenden, till exempel ärenden om utlämning, överförande av straffverkställighet och rättslig hjälp i civil- och brottmål. Andra ärenden rör ansökningar om nåd i brottmål och åtalstillstånd. Det kan även vid behov bli aktuellt med andra arbetsuppgifter inom enheten så du bör vara öppen för att vid behov även ta dig an till exempel rättsutredningar och förhandlingsarbete.

Arbetsuppgifterna innebär omfattande kontakter med andra enheter inom Justitiedepartementet, med andra departement inom Regeringskansliet samt med svenska och utländska rättsliga myndigheter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
För att bli aktuell för detta jobb behöver du vara tingsmeriterad jurist. Dina goda kunskaper i straff- och processrätt är högt efterfrågade och en förutsättning för att bli framgångsrik i jobbet. Det är meriterande om du dessutom har åklagarerfarenhet eller annan likartad erfarenhet från arbete i andra av rättskedjans myndigheter eller Regeringskansliet eller juridisk verksamhet i en internationell miljö. Med anledning av jobbets internationella prägel krävs också att du som söker är lika bekväm med att jobba på både engelska som svenska. Vidare förutsätts det att du är en skicklig skribent och att dina föredragningar håller en hög nivå. Om du har ytterligare språkkunskaper är även det meriterande.

Dina egenskaper
Som vår nya medarbetare behöver du kunna arbeta självständigt och driva din rotels ärenden framåt till beslut samtidigt som du löpande samlar in underlag, samarbetar och förankrar ditt arbete med andra intressenter. Givetvis stöttar vi varandra mellan rotlarna om det behövs, och du behöver därför vara beredd på att hoppa in där du som mest behövs. Att du är serviceinriktad, kvalitetsmedveten och även under tidspress klarar att leverera med fortsatt hög noggrannhet och precision förutsätter vi.

Övrigt
Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning på ett år (föräldravikariat).

Tillträde snarast.

Stationeringsort är Stockholm.

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ida Kärnström som är enhetschef, på 08- 405 28 03 eller Ashraf Ahmed som är gruppchef, på 08-405 29 96. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Hanna Grotander på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin, Saco, och Catharina De
Grad, ST som nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 17 april 2023.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 mars 2023
  • Ansök senast: 17 april 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024