OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Robertsfors kommun är kustkommunen med öppenhet mellan människor, idéer och platser. Här bor och arbetar människor för att få ut ännu mer av livet. Robertsfors kommun står inför en historiskt expansiv period med sitt attraktiva läge mellan städerna Skellefteå och Umeå. Längs norrlandskusten satsas miljardbelopp i investeringar på både infrastruktur och i företagsetableringar, vilket innebär spännande utvecklingsmöjligheter för Robertsfors kommun.
Robertsfors har den mindre kommunens fördel, nämligen närheten mellan människor och till beslutsfattare. Kommunen är dessutom inom bekvämt pendlingsavstånd från de större grannkommunerna Umeå och Skellefteå och är en del av Umeåregionen. När Norrbotniabanan är färdigställd, med sitt resecentrum i centrala Robertsfors halveras pendlingstiden mellan Robertsfors och grannstäderna. Robertsfors kommun har drygt 750 månadsanställda.
Är du nyfiken på arbetet som deltidsbrandman? http://blideltidsbrandman.nu/
Mer om att arbeta i Robertsfors kommun https://robertsfors.infocaption.com/720.guide
Beskrivning av verksamheten
Som handläggare hos oss ingår du i en arbetsgrupp som består av handläggare enligt SoL och LSS.
Handläggningen av färdtjänst och riksfärdtjänst ska from i höst flyttas över från en annan sektor till sociala sektorn och vi söker därför en handläggare mot det området utöver biståndshandläggning. Vi är en liten och trivsam arbetsplats med nära samarbeten vilket underlättas av att vi delar lokaler med kommunens socialsekreterare, HSL-enheten, flera av våra utförare samt har Hälsocentralen i samma hus. Vi har också många spännande utvecklingsarbeten på gång bl.a. implementering av den nya socialtjänstlagen.
Ditt uppdrag
Som handläggare bistånd och färdtjänst arbetar du med individen i centrum.
- Du arbetar med att utreda ansökningar, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt SoL samt Lag om färdtjänst och Lag om riksfärdtjänst.
- Du har en nära samverkan med hemsjukvård, regionen samt våra utförare.
- Du arbetar utifrån målet att våra äldre ska kunna bo kvar i sitt hem under trygga och goda förhållanden.
- Du deltar i enhetens utvecklingsarbete.
- Du deltar i juridisk handledning kontinuerligt.
Din kompetens och erfarenhet
- Du har en utbildning med samhällsvetenskaplig- eller beteendevetenskaplig inriktning eller annan utbildning som bedöms likvärdig.
- Du har gärna en grundläggande kunskap om lagstiftningarna som ska handläggas utefter.
- Du har gärna erfarenhet inom Vård och Omsorg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och gärna inom SoL och/eller Lag om färdtjänst och Lag om riksfärdtjänst.
Övrigt
Det är meriterande med kunskaper i dokumentationssystemet Lifecare.
Krav på B-körkort då hembesök behöver göras med bil ibland.
Är det här du?
Du är initiativtagande, ser vad som behöver göras och tar initiativ för att det ska bli gjort. Du är flexibel och kan anpassa dig efter ändrade omständigheter då det ibland kan vara svårt att planera sina dagar. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta i ett team, då handläggarenheten är en liten enhet är det extra viktigt att man passar in i gruppen och kan samarbeta med alla. Du har lätt för att skapa relationer med de du möter och har en god empatisk förmåga som kan vägleda dig i arbetet men utan att ta över andra personers känslor. Du är serviceinriktad då du behöver samarbeta med många andra professioner och uppfylla kommunens krav på servicenivå till medborgarna. Du har en god förmåga att kommunicera skriftligt och muntligt då den enskilde har ett stort behov av att förstå vilka beslut som fattas och bedömningen som ligger till grund för beslutet.
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder en arbetsplats där det finns lång erfarenhet och stor kompetens. Du har kollegor som handlägger samma lagstiftning och områden som Dig. Vi strävar alltid efter en rimlig arbetsbelastning där det ska finnas tid för reflektion och eftertanke i det dagliga arbetet, och jobbar aktivt för en god arbetsmiljö. Du ges bra möjlighet till utveckling/utbildning och deltar i nätverk tillsammans med andra med samma arbetsuppgifter, Du har också tillgång till extern handledning. Utöver det erbjuder vi:
- Semesterväxling
- Flexavtal
- Friskvårdsbidrag och friskvård på arbetstid
- Policy för arbete hemifrån
Anställningen
Tillsvidareanställning heltid.
Om din ansökan
Robertsfors kommun tillämpar kompetensbaserad rekrytering, vilket innebär att kompetenserna ska vara i fokus genom hela rekryteringsprocessen. Detta minimerar risken för diskriminering och ökar träffsäkerheten i matchningen mellan tjänst och kandidat.
Robertsfors kommun har valt att ta bort personligt brev och CV i ansökan till våra lediga tjänster. I stället ställer vi vid ansökan ett antal urvals- och kvalificeringsfrågor som ser till den sökandes intresse, motivation och hur väl denne matchar med tjänstens kravprofil. Beslutet grundar sig i att vi vill främja objektivitet i våra rekryteringar, rättvisa i hur personer som söker bedöms och undvika diskriminering.
Övrigt
Har du skyddad identitet kontaktar du HR-konsult Elin Isaksson, 0934-14099, så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Robertsfors kommun gör inför varje rekrytering ett aktivt val av annonsplats och eventuellt rekryteringsstöd. Vi kontaktar själva de vi väljer att annonsera hos. Därför undanber vi oss alla erbjudanden om köp av annonsplats eller rekryteringsstöd. Vi ber om respekt för detta.
Vill du veta mer om vår rekryteringsprocess? https://robertsfors.infocaption.com/730.guide