Handläggare bostadsanpassning

Handläggare bostadsanpassning

Arbetsbeskrivning

Lund skapar framtiden – med kunskap, innovation och öppenhet! Vi vågar tänka stort, visa handlingskraft och med tillit låta nya idéer växa till hållbara lösningar. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?


Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 000 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning, hemsjukvård och träffpunkter för seniorer. Vi arbetar efter vår värdegrund där individens behov står i centrum. Våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande.



Om oss
Myndighetsfunktionen inom vård- omsorgsförvaltningen är en samlad enhet som ansvarar för handläggning, utredning och beslut om bostadsanpassningsbidrag och insatser enligt Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Myndighetsfunktionen består av enheten för äldre brukare och enheten för yngre brukare med funktionsnedsättning. Till myndighetsfunktionen hör också boendesamordning, systemförvaltare och avgiftsadministratörer.

Myndighetsfunktionen består av ett sextiotal medarbetare som sitter i trivsamma lokaler vid Lunds centralstation. Vi har egna hälsoinspiratörer och har fått utmärkelse som hälsofrämjandearbetsplats steg 2. Som anställd hos oss har du tillgång till olika förmåner såsom friskvårdsbidrag. Du kan läsa mer om våra förmåner på www.lund.se/formaner.

 

Arbetsuppgifter
Nu söker vi en driven och engagerad handläggare till Myndighetsfunktionen, vars arbetsuppgifter kommer vara att självständigt handlägga ärenden utifrån Lagen om bostadsanpassningsbidrag och Boverkets föreskrifter. Arbetet innebär en stor del administrativt arbete, men även en del hembesök.

I din roll som handläggare kommer du handlägga ansökningar från enskilda i alla åldrar med olika funktionsnedsättningar gällande nödvändiga anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att göra tekniska och ekonomiska bedömningar samt bedömningar utifrån medicinska intyg. Du kommer att bistå med information, rådgivning, bedöma intyg, ge förslag till anpassningsåtgärd, fatta beslut om åtgärder och vara kontaktperson till den sökande fram till anpassningen är utförd.

Förutom kontakter med sökande kommer du även att ha ett nära samarbete med andra berörda inom kommunen, hälso- och sjukvården, arbetsterapeuter, fastighetsägare och byggentreprenörer.

Tycker du om att arbeta med människor och gillar att ta ansvar är det här ett uppdrag för dig! Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling.



Vi söker dig som
Vi söker dig som har utbildning med inriktning byggnadsingenjör, legitimerad arbetsterapeut, fysioterapeut, socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du är legitimerad arbetsterapeut. Tjänsten ställer krav på goda kunskaper om funktionsnedsättningar samt att du kan göra bedömningar utifrån medicinska intyg.  

Vi ser gärna att du har kännedom om Lagen om bostadsanpassningsbidrag, Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets byggregler (BBR). Har du erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsbidrag är det meriterande. Det är också meriterande om du har erfarenhet av praktiskt arbete med äldre och funktionsnedsatta samt erfarenhet av kommunal förvaltning.

Som person har du lätt för att samarbeta med andra och skapa goda arbetsrelationer. Du tar dig an uppgifter på ett initiativrikt och självgående sätt samt har god förmåga att utrycka dig i både tal och skrift. Vi förväntar oss att du har god organisationsförmåga, kunskaper i administration och dokumentation. Du har god social kompetens, empatisk förmåga och är lyhörd i kontakten med sökande och andra externa och interna parter.



För tjänsten krävs B-körkort.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet!

Urval och intervjuer sker löpande, välkommen med din ansökan redan idag!

Inför anställning till tjänster där vård- och omsorgsarbete ingår behöver du kunna uppvisa ett godtagbart utdrag ur belastningsregistret https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 februari 2021
  • Ansök senast: 26 februari 2021

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Arbetsterapeuter

1 november 2024

Arbetsterapeuter

1 november 2024

1 november 2024

Arbetsterapeut till rehabenheten

Arbetsterapeut till rehabenheten

15 oktober 2024