Handläggare Bostadsanpassning

Handläggare Bostadsanpassning

Arbetsbeskrivning

Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård- och omsorg, hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoinsatser ska ha ett gott liv var dag. Inom förvaltningen arbetar drygt 2 500 medarbetare.

Myndighetsverksamheten inom förvaltningen ansvarar bland annat för biståndshandläggning, avgiftshandläggning, boendeplanering och bostadsanpassning. Enheten består av drygt 90 medarbetare. Vi har vårt kontor på Ramnåsgatan 1, centralt beläget bara några minuter ifrån Centralstationen och Resecentrum.

Bostadsanpassning är ett eget ansvarsområde inom förvaltningens myndighetsverksamhet. Området har fem medarbetare; två beslutshandläggare, två tekniska handläggare och en administrativ handläggare som med stöd av enhetschef hanterar all handläggning som rör bostadsanpassningsärenden.

Syftet med bidraget för bostadsanpassning är att ge personer med bestående funktionsvariationer möjlighet till ett självständigt boende. Du kan läsa mer om vårt uppdrag här

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att utreda inkomna ansökningar om bostadsanpassning och bedöma rätten till bidraget. Ansökan kommer från människor i alla åldrar och livssituationer. Det ingår även i ditt uppdrag att informera och ge råd och stöd till sökanden, anhöriga, vårdgivare och andra intressenter.

Vidare ingår det i ditt uppdrag är att följa upp, kontrollera och arkivera besluten samt föra statistik. Dokumentation sker huvudsakligen i verksamhetssystemen BAB-online och VIVA.

Lagen om bostadsanpassningsbidrag, Förvaltningslagen och Kommunallagen är styrande i uppdraget och du kommer att använda tidigare domar inom verksamhetsområdet i ditt dagliga arbete. För att kunna arbeta kvalitativt och effektivt i ditt uppdrag är ett juridiskt intresse och ett aktivt nätverkssamarbete med handläggare inom verksamhetsområdet i andra kommuner en förutsättning.

Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut, legitimerad fysioterapeut eller har annan avslutad högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med utredningar och/eller rehabilitering av personer med funktionsnedsättning. Vi ser helst att du har erfarenhet och kunskaper kring tekniska hjälpmedel. Om du har erfarenhet av att arbeta med myndighetsutövning och handläggning inom kommunal verksamhet ser vi det som meriterande, i synnerhet handläggning av bidrag för bostadsanpassning. Mycket goda kunskaper i Officepaketet samt i svenska språket i såväl tal och skrift är ett krav för tjänsten, liksom körkort.

Myndighetsrollen kräver en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga juridiska bedömningar och kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Du förväntas därför vara analytisk och bra på att lösa problem.

Vårt teamarbete är centralt och spelar stor roll. Vi är alla viktiga på arbetet och kompletterar varandra med våra erfarenheter och vår kunskap. Du är van vid att arbeta i team men kan arbeta självständigt och driva egna processer när det behövs. Du har en god administrativ förmåga och prioriterar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du är också empatisk och har ett serviceinriktat och professionellt bemötande.

I din roll kommer du att samverka med många olika aktörer. Det är därför viktigt att du har en god samarbetsförmåga, ett lyhört förhållningssätt och att du kommunicerar både pedagogiskt och tydligt.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och social kompetens.

Vi ser mångfald bland våra anställda som en framgångsfaktor och ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Kunskaper i finska är en merit då Borås Stad är ett finskt förvaltningsområde.
Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater får du som anställd inom Borås stad personalförmåner i form av friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens simhallar, förmånscykel och en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar. För att underlätta för våra medarbetare att kombinera arbete och privatliv tillämpar vi flextid när arbetet tillåter.

Intervjuer kommer att genomföras löpande under ansökningstiden.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2022
  • Ansök senast: 25 september 2022

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Avfallshandläggare, vikarie

Avfallshandläggare, vikarie

25 november 2024

18 november 2024

22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024