Handläggare bostadsanpassning, Nässjö kommun

Handläggare bostadsanpassning, Nässjö kommun

Arbetsbeskrivning

Samhällsplaneringskontoret i Nässjö söker en handläggare för bostadsanpassningsärenden. Du kommer att få jobba i en naturskön kommun som ligger högst upp på det småländska höglandet. Nässjö är en järnvägsknut med goda kommunikationer åt alla väderstreck. Kommunen har drygt 31000 invånare och befolkningskurvan pekar uppåt.

Samhällsplaneringskontoret består av cirka 30 anställda fördelade på tre enheter; miljö, plan- och bygg samt karta. Samhällsplaneringskontoret ansvarar för fysisk planering, bygglov, tillsyn, miljö- och hälsoskydd samt kart- och mätverksamhet. På plan- och byggenheten arbetar 10 personer med fysisk planering, strandskydd, bygglov, tillsyn, energirådgivning, bostadsanpassning med mera.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare av bostadsanpassningsärenden arbetar du i dialog med sökande för att finna optimala lösningar för anpassning av miljön i hemmet. Du utreder ärenden och fattar beslut utifrån arbetsterapeuters bedömning och med stöd av gällande lagstiftning inom området. Arbetet är till stor del självständigt och beslutsfattande sker på delegation. Arbetet är utåtriktat och innebär kontakter med sökanden och andra kommunala förvaltningar, politiker, konsulter, entreprenörer och myndigheter. Då vi är en organisation som utvecklas/förändras kan även andra arbetsuppgifter komma att ingå i tjänsten framöver i mån av tid. Vi erbjuder dig ett stimulerande och utvecklande arbete med stort eget ansvar och trevliga kollegor. Du får en bra introduktion och kommer att ha en kollega som också är insatt i bostadsanpassning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har minst gymnasialutbildning, inom byggteknik eller samhällsvetenskap alternativt utbildning som arbetsterapeut eller sjukgymnast. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsärenden. Det är meriterande om du har arbetat med handläggning inom offentlig sektor och även arbetat med myndighetsbeslut som påverkar enskilda. Vi ser gärna att du är väl förtrogen med gällande lagstiftning och det är viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Tjänsten innebär kundbesök och förutsätter att du är intresserad av möten med människor och har förmågan att kommunicera på ett tydligt sätt. Du ser fördelarna och trivs med att samarbeta med andra, både internt såväl som externt. Detta kräver att du har lätt att skapa kontakt med andra människor och har ett professionellt bemötande. Du har en väl utvecklad förmåga samt tidigare erfarenhet av att planera, organisera och strukturera ditt arbete på ett effektivt sätt. Tjänsten ställer även krav på att du är noggrann och kvalitetsmedveten. Du drivs av utveckling, kostnadsbesparingar och den effekt de ger på längre sikt. B-körkort krävs då kundbesök ingår i rollen.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan ber vi dig skicka din ansökan via vårt rekryteringsverktyg "Offentliga jobb". Ansök direkt via länken i annonsen.

Inför rekryteringsarbetet har Nässjö kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Förvaltningschef Stefan Nilsson
0380-518502
Samordnare på miljöenheten Anna Jönsson
0380-518315
Planarkitekt Erik Almquist
0380-518491

Sammanfattning

Besöksadress

57132
None

Postadress

Rådhusgatan 28
Nässjö, 57180

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024