OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för bostadsanpassningsbidrag
Vill du göra skillnad? Att arbeta som handläggare för bostadsanpassningsbidrag gör dig till en mycket viktig person för människor i alla åldrar med funktionsnedsättning som önskar möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.
Läs mer om arbetsplatsen här (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/funktionsnedsattning/bostadsanpassning/)
Ditt uppdrag
Att handlägga ansökningar om bostadsanpassningsbidrag är en komplex kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder av byggnadsteknisk art, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg.
Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med, du kommer att möta människor i kris som nyligen drabbats av en funktionsnedsättning eller är anhöriga vilket ställer speciella krav på dig i ditt bemötande. En hög servicegrad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter är också av stor vikt.
Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likaså att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som kan påverka handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.
Du kommer att vara en del av stadsbyggnadsförvaltningen där du också förväntas samarbeta med andra professioner inom förvaltningen så som tillsynshandläggare, bygglovshandläggare, bygglovsinspektörer, detaljplanhandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.
På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du är aktiv i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.
Din bakgrund
Din teoretiska bakgrund kan vara högskoleutbildning så som leg arbetsterapeut eller fysioterapeut, men vi ser även att annan utbildning i kombination med flerårig praktisk erfarenhet är relevant. Det vi ser som en fördel är givetvis om du tidigare har jobbat med handläggning i kommunal eller statlig verksamhet. Du är van att dokumentera och är välformulerad på svenska både i skrift och tal och vi förutsätter att du är en van användare av Officepaketet. Arbetet kräver att du har B-körkort. Minst fem års arbetslivserfarenhet inom relevant område.
Din personlighet är av stor betydelse för att lyckas i arbetet. Du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Ditt arbetssätt kännetecknas av struktur, planering och förmåga att prioritera. Du tar initiativ och har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Människor i din omgivning tycker om att samarbeta med dig eftersom du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och snabbt kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du sätter laget framför jaget, fokuserar på enhetens och gruppens gemensamma mål och ger ditt bidrag i form av hög arbetsmoral, förmåga att hugga i och öka tempot när det behövs.
Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem.
Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Jenny Björnström, områdeschef 018-727 66 68.
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR Maria Persson, 018-727 24 24
Sveriges Arbetsterapeuter Anna Näslund, 018-727 69 93
Vision Liselotte Ehn, 018-727 49 49
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till stadsbyggnadsförvaltningen. Här tar vi tillsammans ansvar för helheten i stads- och landsbygdsutvecklingen. Vi ansvarar för hela samhällsbyggnadsprocessen och arbetar med strategisk planering, detaljplanering, bygglov och bostadsanpassning. Bland annat tar vi fram kommunens översiktsplan. Här kan du arbeta med frågor som rör mark och exploatering, plan och bygg, gata/park/natur samt idrott och fritid. Målet är att utveckla en attraktiv och hållbar kommun där nya kommuninvånare och företag vill etablera sig.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43