Handläggare Bostadsanpassningsbidrag

Arbetsbeskrivning

Borlänge är en ort i ständig utveckling, här händer det mycket både i kommunen som organisation och i Borlänge som ort. I Borlänge bor det ca 50.000 invånare och här arbetar närmare 26.000, varav ca 5.000 inom kommunen. Vi sätter Borlängebons behov i fokus. Vi vill med glädje ge det bästa bemötandet och med vår lust och kreativitet skapa möjligheter för borlängeborna att leva sitt liv som de själva önskar.

Självklart lockar vår värdegrund dig!
- Jag finns här för borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet



ARBETSUPPGIFTER
Enheten för bostadsanpassningsbidrag består av två medarbetare som är direkt underställd verksamhetschef inom verksamheten för biståndshandläggning. Hela verksamheten består av ett 40-tal medarbetare. Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/ bostadsanpassningshandläggare och biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionsnedsättning. Verksamheten är lagstyrd och inom bostadsanpassning arbetar vi utifrån Lag om bostadsanpassningsbidrag. Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov av och rätt till stöd och hjälp från kommunen. Mål inom verksamheten är en skyndsam, kvalitets- och rättssäker handläggning. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Castor.

Ditt uppdrag som handläggare är att med Borlängebon i centrum informera, vägleda och ta emot ansökan, utreda, göra individuella bedömningar och fatta beslut om bidrag enligt lag om bostadsanpassningsbidrag. Du kommer att behöva sätta dig in i andra lagar som påverkar rätten till bostadsanpassningsbidrag. Du fattar beslut i enlighet med gällande delegationsordnings samt förbereder och redogör för ärenden inför beslut i omsorgsnämnden. Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kolleger och andra berörda parter. Samarbete med andra tjänstemän, entreprenörer, fastighetsägare samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna. Som handläggare är du serviceinriktad och har ett professionellt bemötande som stämmer överens med Borlänge kommuns värdegrund. Du arbetar också med kontinuerliga kvalitetsförbättringar utifrån verksamhetens kvalitetsledningssystem. I uppdraget ingår även att bevaka rättsutvecklingen, bevaka marknaden både avseende produkter för ordinär bostadsanpassning och hjälpmedelsprodukter i länet.

Verksamheten gillar att ligga i framkant och vara med där det händer. Vi satsar på kompetensutveckling och handledning för våra medarbetare. Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt och i verksamheten finns det flera värdegrundsambassadörer men också friskvårdsinspiratörer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad till arbetsterapeut, fysioterapeut eller har liknande utbildning alternativt har en byggnadsteknisk eller juridisk utbildning. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning, goda kunskaper gällande lagar som BAB, FL och plan- och bygglagen samt goda kunskaper inom hjälpmedelssortiment ses som meriterande. Vidare önskar vi att du van vid att hålla samtal enskilt så väl som i grupp och du gillar att driva utvecklingsfrågor och att driva processer framåt.

Du ska vara stresstålig samt service- och utvecklingsorienterad samt ha en god förmåga att strukturera ditt arbete och vara en god pedagog. Ett analytiskt tänkande och en god beslutsförmåga är andra viktiga egenskaper i rollen som handläggare. Du har ett genuint intresse för att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Då verksamheten bedriver sitt eget utvecklings- och förbättringsarbete ser vi att du är målmedveten och lösningsfokuserad.

Det är viktigt att du har ett öppet och socialt förhållningssätt för att kunna samarbeta och samverka intern så väl som externt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten förutsätter att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket i tal så väl som i skrift, då dokumentation samt kontakt med enskilda och myndigheter ingår i det dagliga arbetet. Resor i tjänsten förekommer. B-körkort är ett därför ett krav.



ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Martin Ogemar
0722-372170
HR-chef Alexander Ekendahl
0243-744 77
Akademikerförbundet SSR Annika Lindgren
0243-747 67
Ledarna Kerstin A Enlund
0243-666 46
Vision Sofia Ferngren Zakariasson
0243-740 48
Enhetschef HR-stöd Pia Linde
0243-736 87
Kommunledningens sekreterare Laila G Prosén
0243-740 00
Politisk sekreterare tom 2016-12-30 Sofie Viklund
0243-736 88
HR- konsult Maria Ceder
0243-759 75
HR-konsult Emma Unander
0234-759 74

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borlänge kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 juli 2020
  • Ansök senast: 31 augusti 2020

Besöksadress

Stadshuset, Röda Vägen 50 Borlänge, 78181 BORLÄNGE
None

Postadress

Stadshuset, Röda Vägen 50 Borlänge
Borlänge, 78181

Liknande jobb


22 oktober 2024

Fritidssamordnare

Fritidssamordnare

8 oktober 2024

Överförmyndarhandläggare

Överförmyndarhandläggare

7 oktober 2024

Bostads- och lokalhandläggare till Samhällsbyggnadsavdelningen

Bostads- och lokalhandläggare till Samhällsbyggnadsavdelningen

3 oktober 2024