OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten för bostadsanpassningsbidrag
Vill du göra skillnad? Att arbeta som handläggare för bostadsanpassningsbidrag gör dig till en mycket viktig person för människor i alla åldrar med funktionsnedsättning som önskar möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad.
Ditt uppdrag
Att handlägga ansökningar om bostadsanpassningsbidrag är en komplex kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och beslutar om bidrag för enskilda personer utifrån lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Det innebär att du huvudsakligen arbetar med myndighetsutövning. Du har egna ärenden där du, dina kollegor och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att värdera intyg, bedöma sökta åtgärder av byggnadsteknisk art, bedöma kostnader för byggarbeten, skriva offertförfrågningar, hantera offerter, skriva beslut, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor. Dessa arbetsuppgifter kräver specifika kunskaper för att kunna göra tekniska bedömningar och bedömningar av medicinska intyg.
Arbetet som handläggare erbjuder en kombination av arbete ute hos de som söker bidrag samt inne på kontoret. Du kommer att ha nära kontakt med de sökande och deras närstående, därför är det viktigt att du är duktig på att upprätta goda relationer med de du har kontakt med. Du kommer att möta människor i kris som nyligen drabbats av en funktionsnedsättning eller är anhöriga vilket ställer speciella krav på dig i ditt bemötande. En hög servicegrad i ditt sätt att arbeta inom gränsen för dina arbetsuppgifter är också av stor vikt.
Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kollegor och andra berörda parter. Samarbete med intygsgivare, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän tillhör också de vardagliga arbetsuppgifterna, likaså att hålla sig ajour med gällande lagstiftningar, föreskrifter och domar som påverkar handläggningen av bostadsanpassningsbidrag.
Du kommer att vara en del av stadsbyggnadsförvaltningen där du också förväntas samarbeta med andra professioner inom förvaltningen så som tillsynshandläggare, bygglovshandläggare, bygglovsinspektörer, detaljplanhandläggare, strateger, chefer, administratörer, jurister med flera.
På enheten sker ett ständigt pågående kvalitetsarbete som du är aktiv i tillsammans med övriga handläggare och enhetschef, därför är det viktigt att du har ett stort engagemang och intresse för utvecklings- och kvalitetsarbete.
Din bakgrund
Du har minst fem års arbetslivserfarenhet inom relevant område. Din teoretiska bakgrund kan vara högskoleutbildning så som legitimerad arbetsterapeut eller legitimerad fysioterapeut, men vi ser även att annan utbildning i kombination med flerårig praktisk erfarenhet är relevant. En fördel är givetvis om du tidigare har jobbat med handläggning i kommunal eller statlig verksamhet. Du är van att dokumentera och är välformulerad på svenska både i skrift och tal och vi förutsätter att du är en van användare av digitala verktyg såsom Office-paketet. Arbetet kräver att du har B-körkort.
Din personlighet är av stor betydelse för att lyckas i arbetet. Du är serviceinriktad, lugn, kommunikativ och tillmötesgående i ditt bemötande. Ditt arbetssätt kännetecknas av struktur och planering, god problemlösningsförmåga och förmåga att prioritera. Du tar initiativ och har lätt att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Människor i din omgivning tycker om att samarbeta med dig eftersom du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt och snabbt kan sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du sätter laget framför jaget, fokuserar på enhetens och gruppens gemensamma mål och ger ditt bidrag i form av hög arbetsmoral, god förmåga att hugga i och öka tempot när det behövs.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten, kontakta: Jenny Björnström, områdeschef 018-727 66 68
Har du frågor om rekryteringsprocessen eller registrering av din ansökan, kontakta Kajsa Angerdal på enheten för kompetensförsörjning: 018-727 12 95
Fackliga företrädare:
Sveriges Arbetsterapeuter Therese Samuelsson, 018-726 11 97
Kommunal, 010-442 88 16
Vision Weronica Öhrt, 018-727 21 76
Akademikerförbundet SSR/SACO Maria Persson, 018-727 24 24
Sveriges Ingenjörer/SACO Sampo Hinnemo, 018-727 40 58
Sveriges arkitekter Brita Bugge, 018-727 46 08 och Sofie Rosell Güler, 018-727 47 85
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
På stadsbyggnadsförvaltningen arbetar vi med helheten i utvecklingen av vår stad och landsbygd utifrån våra respektive expertområden – allt i en anda av ständig förbättring och utveckling där vi som medarbetare tar en aktiv roll. Gemensamt planerar, bygger och underhåller vi Uppsala kommun för en hållbar och god framtid för alla som bor och verkar här. Vårt mål är att Uppsala ska vara en kommun som fler nya invånare och företag vill vara en del av. Välkommen till oss!
Mer information om Uppsala kommun och stadsbyggnadsförvaltningen hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43