OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hej och välkommen till Borlänge kommun och trevligt folk! Här vill vi satsa ännu mer på ökad kvalitet och kortare handläggningstider.
Enheten för bostadsanpassningsbidrag består av två handläggare och här har du chansen att bli den tredje!
Verksamheten gillar att ligga i framkant och vara med där det händer. Vi satsar på kompetensutveckling och handledning för våra medarbetare och inom verksamheten har vi team med friskvårdsambassadörer och värdegrundsambassadörer.
Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov och rätt till stöd och hjälp från kommunen enligt Lag om bostadsanpassningsbidrag, socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Mål inom verksamheten är en skyndsam, kvalitets- och rättssäker handläggning för Borlängeborna.
Hela biståndsverksamheten är en arbetsplats med cirka 40 medarbetare som består av olika yrkesroller så som handläggare för bostadsanpassningsbidrag, biståndshandläggare och administrativa handläggare.
Vi är ett engagerat gäng i alla led som tillsammans driver verksamheten framåt med medarbetardriven chefsstödd utveckling (MCU), målmedvetenhet, arbetsglädje och lite humor.
Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt.
Det är viktigt att Borlänge kommuns värdegrund lockar även dig:
- Jag finns här för Borlängebon
- Jag gillar utmaningar
- Jag möter varje människa med öppenhet
Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.
ARBETSUPPGIFTER
Ditt uppdrag som handläggare är att med Borlängebon i centrum ta emot ansökningar, utreda och fatta beslut om rätten till bostadsanpassningsbidrag enligt rådande lagar, regler och styrdokument. Som handläggare kommer du även att bistå med kunskaper kring möjliga lösningar om hur aktuella bostäder bäst kan anpassas.
I uppdraget ingår god service till Borlängeborna genom att vägleda och föreslå olika lösningar för sökande liksom att omvärldsbevaka rättsutvecklingen, produkter för ordinär bostadsanpassning och hjälpmedelsprodukter i länet. Du arbetar också med kontinuerliga kvalitetsförbättringar utifrån verksamhetens kvalitetsledningssystem. Dokumentation sker i verksamhetssystemet Castor. Som bostadsanpassare rapporterar du till verksamhetschef.
Arbetet är omväxlande i sin svårighetsgrad och varierar mellan självständigt arbete och arbete tillsammans med kolleger och andra berörda samverkansparter så som andra tjänstemän, entreprenörer, fastighetsägare samt andra myndigheter och huvudmän.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad till arbetsterapeut, fysioterapeut, har en byggnadsteknisk utbildning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. God datavana med kunskaper i dataprogrammet Exell, Word, Powerpoint m.m. är ett krav. Du ska ha mycket goda kunskaper i svenska så väl i tal som skrift. Eftersom det förekommer resor i tjänsten behöver du ha B-körkort.
Tidigare erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande liksom goda kunskaper i aktuella lagar inom området samt byggnadstekniska lösningar och hjälpmedelssortiment. Vi ser att du har ett genuint intresse för att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du bör vara stresstålig med god förmåga att strukturera och planera ditt arbete. Vi ser gärna att du är van vid att hålla och driva samtal framåt, enskilt och i grupp. Vi behöver en drivande kraft i utvecklingsarbetet så väl inom verksamheten som i samverkan med andra verksamheter. Därför är det bra om du har tidigare erfarenhet av att driva utvecklingsarbete och har ett problemlösningsorienterat förhållningssätt.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.
Välkommen med din ansökan!
ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!
Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Andersson, sektorschef
0243-666 23
Sektorschef Anna Andersson
0243-666 23
Verksamhetschef Therese Holst
0243-740 55
Vision Sofia Ferngren-Zakariasson
0243-740 48
Verksamhetschef särskilt boende Johanna Munters Olsson
0243-740 55
Enhetschef Anna Mångs
0243-737 26
Verksamhetschef Pia Vinrot
0243-736 86