OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Fastighetsavdelningen har ansvar för att förvalta och utveckla kommunens fastighetsbestånd samt handläggning av bostadsanpassningsbidrag. På avdelningen arbetar totalt 30 medarbetare i olika yrkesroller inom fastighetsförvaltning , driftoptimering, hyresförvaltning, byggprojektledning, systemförvaltning, arbetsledning och bostadsanpassning.
Fastighetsavdelningen söker en handläggare för bostadsanpassningsbidrag, det är ett kommunalt bidrag för att personer med funktionsnedsättning ska kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt.
Det här erbjuder vi dig!
Handläggning av bostadsanpassningsbidrag innebär att som handläggare utreda, bedöma och besluta om bidrag till enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Arbetet är självständigt med egna ärenden. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader, hantera offerter, skriva beslut samt att hantera utbetalningar.
Det innebär tät kontakt med sökande och deras närstående, arbetsterapeuter, fastighetsägare, entreprenörer samt andra myndigheter och huvudmän. Arbetet inkluderar även hembesök, intygsgranskning och problemlösning genom att hitta kostnadseffektiva och välfungerande anpassningar.
Vem är du?
Vi söker dig som är legitimerad arbetsterapeut, eller har en byggnadsteknisk utbildning, alternativt relevant utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Du ska ha erfarenhet av myndighetsutövning. Meriterande är erfarenhet från utredningsarbete samt erfarenhet av handläggning av bostadsanpassningsbidrag. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet, och söker dig som är bra på att planera och prioritera ditt arbete och har lätt att fatta beslut utifrån tillgängligt underlag. Du har förmåga att fokusera på rätt saker, är tydlig i ditt sätt att kommunicera och säkerställer att ditt budskap når fram på rätt sätt. Du är lyhörd och har förmåga att sätta dig in i andras situationer. Uppdraget som handläggare för bostadsanpassningsbidrag innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket fordrar att du trivs med att vara självgående och kan driva dina egna processer.
Du ska dela värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy,https://www.hassleholm.se/download/18.34bd16841562b9afcb75180/1481530551429/PopulärutgÃÂ¥va medarbetar- och ledarpolicy.pdf
Övrigt
Utdrag ur belastningsregistret ska uppvisas för anställning. Blankett hittar du på polisens hemsida. Tjänsten kan komma att placeras på annan förvaltning i framtiden.
Om oss
På tekniska förvaltningen arbetar cirka 300 personer, förvaltningen består av sex avdelningar vilka bland annat ansvarar för förvaltning och drift av kommunens fastigheter, gator, parker och skog. Dessutom ingår köp och försäljning av tomtmark, projektledning samt trafiksäkerhet och parkeringsövervakning. Inom tekniska förvaltningen delar vi med oss av kunskap och drar nytta av varandras styrkor.
Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus.
Välkommen att bli en av oss!