Handläggare bostadsanpassningsbidrag, Myndighet

Handläggare bostadsanpassningsbidrag, Myndighet

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?
Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består idag av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten. Vi söker just nu en medarbetare till Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning. Där arbetar i dagsläget totalt 17 medarbetare; en enhetschef, en gruppledare, nio biståndshandläggare inom äldreomsorg, fyra biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst och en som arbetar med bostadsanpassningsbidrag.

Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.

Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.

Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning.



ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu dig som vill arbeta som handläggare för bostadsanpassningsbidrag. Du arbetar med myndighetsutövning vilket innebär att ta emot ansökningar, utreda rätten till, och fatta beslut om bostadsanpassningsbidrag enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. I arbetet ingår också att ha kontakt med hantverkare och bedöma offerter. Du kan även komma att genomföra hembesök hos kund för att hitta praktiska lösningar på anpassningen.
Du kommer mestadels att arbeta med handläggning av bostadsanpassningsbidrag men du kommer även att arbeta med viss handläggning av färdtjänst och riksfärdtjänst utifrån gällande lagstiftning.
Arbetet är till stor del självständigt då du är ensam i din roll men det sker även i nära samarbete med handläggare för färdtjänst. I ditt arbete som handläggare har du mycket kundkontakt och kontakt med våra samarbetspartners. Du ger stöd och vägleder medborgare i frågor om bostadsanpassningsbidrag, färdtjänst och riksfärdtjänst.

Du arbetar fritt och självständigt. Tjänsten innehåller till stor del administrativa uppgifter samt även viss sammanställning av statistik och fakturahantering. Det kan även innebära andra administrativa uppgifter på enheten.

I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete.

I dagsläget sker handläggningen av bostadsanpassningsbidrag i diariesystemet Lex. Handläggningen av färdtjänst och riksfärdtjänst sker i verksamhetssystemet Treserva.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• en för tjänsten relevant högskoleutbildning
inom det samhällsvetenskapliga området,
alternativt annan utbildning/erfarenhet som
arbetsgivaren bedömer likvärdig
• goda kunskaper i svenska språket, både i tal
och skrift
• god administrations- och datorvana
• B-körkort.

Som person kännetecknas du av:
• att du är kommunikativ, serviceinriktad och har
ett professionellt bemötande
• är ansvarstagande och noggrann
• har ett stort intresse för uppdraget och
målgruppen
• har förmåga att arbeta självständigt genom att
strukturera och prioritera i ditt arbete
• har en god samarbetsförmåga och kan bidra
till en positiv anda på enheten.

Det är meriterande med erfarenhet av myndighetsutövning och handläggning av bostadsanpassningsbidrag och färdtjänst. Det är även meriterande med kunskaper om olika funktionsnedsättningar och dess konsekvenser. Har du erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva och diariesystemet Lex är även det meriterande.

Vi sätter mycket stort värde på personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund; utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.


ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 april 2022
  • Ansök senast: 17 april 2022

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024