OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ARBETSUPPGIFTER
Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter tidigare 21 fristående polismyndigheter, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium. Myndigheten har blivit en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserade i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli. Region Nord består av polisområdena Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland.
Rättsavdelningen är en nationell avdelning inom Polismyndigheten.
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har ca 700 medarbetare på flera orter i landet.
Rättsenhet Nord består av tre förvaltningsrättsgrupper, en informationsförvaltningsgrupp och en rättstillämpningsgrupp. Enheten har ca. 75 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Handläggning av förvaltningsärenden med inriktning mot parkeringsärenden enligt lagen om felparkeringsavgift dvs. hantera inkomna bestridanden. I arbetet ingår också att handlägga övriga ärenden som faller inom det förvaltningsrättsliga arbetsområdet, exempelvis djurärenden enligt lag om djurskydd och lag om tillsyn över hundar och katter samt ärenden enligt ordningslagen.
Arbetet innefattar kontakter med allmänheten, leverantörer, kommuner med flera myndigheter. Även platsundersökning kan förekomma. Arbetet är självständigt och kräver struktur och noggrannhet. Tjänsten innebär både handläggning och beslutsfattande
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
- relevant högskoleutbildning eller annan utbildning som myndigheten bedömer vara lämplig, (t.ex. inom området juridik eller statsvetenskap).
- administrativ yrkeserfarenhet
- erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
- mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
- goda kunskaper i engelska
- körkort klass B
ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78