Handläggare - delta i utvecklingen av polisens arbete

Handläggare - delta i utvecklingen av polisens arbete

Arbetsbeskrivning

Polisenheten, Justitiedepartementet
Vill du ha en vardag i händelsernas centrum och bidra med din handläggarkompetens i komplexa frågor som har både nationell och internationell prägel? Om du är en driven person som kan kombinera expertkunskap med förståelsen för helheten – sök då till oss.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som handläggare på polisenheten får du vara en del av den verksamhet som ansvarar för frågor som gäller polisverksamhet i allmänhet och styrningen av Polismyndigheten och Säkerhetspolisen. Enheten ansvarar också för bevakning och utveckling av internationellt polissamarbete och som handläggare hos oss arbetar du gränsöverskridande och växlar mellan det nationella och det internationella perspektivet. Din vardag kommer delvis att vara omvärldsstyrd och i det dagliga arbetet kommer du ha ett starkt fokus på att analysera och leverera snabba och högkvalitativa underlag i polisiära frågor. Du handlägger självständigt ärenden och bidrar till styrning och utveckling av polisens nationella och internationella verksamhet, bland annat genom framtagande av underlag inför myndighetsdialoger, regleringsbrev och särskilda uppdrag. Du kommer även att få ta fram och analysera underlag inför regeringens ställningstagande i internationella frågor.

Tillsammans med professionella och kunniga kollegor bistår du regeringen och utför ett betydelsefullt arbete som bidrar till Sveriges utveckling. Du arbetar i ett högt tempo med fokus på problemlösning och leverans. I jobbet har du täta kontakter med andra relevanta enheter inom Regeringskansliet, andra myndigheter och ibland även andra staters motsvarigheter och driver regeringens ståndpunkt i internationella fora, företrädesvis inom EU, men det kan också vara inom FN och andra organ. Polisenheten ansvarar för frågor om polisverksamhet i allmänhet, budget- och myndighetsstyrningsfrågor avseende Polismyndigheten och Säkerhetspolisen samt bevakning och policyutveckling av internationellt polissamarbete och består för närvarande av ungefär 28 medarbetare. 

Läs mer om oss och vår verksamhet på www.regeringen.se. Vill du veta mer om hur det är att arbeta på just polisenheten kan du läsa mer här: Möt en medarbetare.

Din bakgrund
Du har en akademisk (eller motsvarande) examen, företrädesvis med inriktning mot juridik eller samhällsvetenskap, samt längre erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan myndighet. Vi ser också att du mot bakgrund av de internationella inslagen i arbetet och förstås, det förestående svenska ordförandeskapet i EU våren 2023, att du behöver ha erfarenhet av EU-arbete och kunna arbeta obehindrat på såväl svenska som engelska. Har du utöver det också god kunskap om polisens verksamhet, erfarenhet av att självständigt förhandla inom EU och/eller erfarenhet av myndighetsstyrning är det meriterande – eftersom du då kan ta dig an en ännu bredare palett av frågor inom enheten.

Dina egenskaper
För att trivas i rollen som handläggare på polisenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva dina långsiktiga processer framåt. Du bedömer löpande vad som är viktigast här och nu och tar de initiativ som krävs för att nå dit. Du är förstås också en utpräglad analytiker - med det menar vi att du kan bedöma, sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du arbetar bra med andra människor och har lätt för att knyta kontakter. Hos oss, i händelsernas centrum, får du vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer krav på din flexibilitet. Du är en van skribent och har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla i stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren.

Övrigt
Vi erbjuder en eller flera tillsvidareanställningar samt en eller flera tidsbegränsade anställningar på upp till ett år. Tillsvidareanställningar inleds alltid med en sex månaders provanställning.  

Befattningarna är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Om du vill veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Göran Millbert på 08-405 38 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ann-Marie Sahlström. Fackliga kontaktpersoner är Anna Fridh Welin för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 9 januari 2023.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för rättsväsendets myndigheter, migrations- och asylfrågor samt samordning av samhällets krisberedskap. Justitiedepartementet ansvarar också för lagstiftningen inom områdena statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 4 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 december 2022
  • Ansök senast: 9 januari 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


7 oktober 2024