Handläggare diarium

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Västerbottens län är regeringens företrädare och därmed en samlande kraft i länet. "Vi gör hållbar utveckling möjlig i hela länet", lyder vår vision. Vi arbetar för en långsiktig ekonomisk, ekologisk och socialt hållbar utveckling och ett starkt näringsliv. Länsstyrelsen fungerar som länken mellan den nationella, regionala och lokala nivån och verkar i denna roll för att nationella mål får genomslag i länet och att olika samhällsintressen samordnas. En stor del av våra uppdrag utför vi i nära samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektor och medborgare.

Allt vårt arbete genomsyras av den statliga värdegrunden och dess sex grundläggande principer: demokrati, legalitet, objektivitet, fri åsiktsbildning, respekt, effektivitet och service. Vårt arbets- och förhållningssätt har dessutom tre ytterligare kännetecken som är vägledande för hur våra medarbetare förväntas ta sig an sitt uppdrag: vi ska vara samarbetsinriktade, lärande och kollegiala.

Länsstyrelsen eftersträvar att vara en modern och attraktiv arbetsgivare där det ska vara möjligt att kombinera kvalificerade och stimulerande arbetsuppgifter med en livssituation i balans. Vi vill därför utöver din lön kunna erbjuda dig bra förmåner och villkor. Vi har en flexibel syn på arbete, och ger långtgående möjligheter - där verksamheten tillåter - att kombinera arbete på kontoret med distansarbete. Länsstyrelsen har för närvarande ca 300 medarbetare och landshövdingen är myndighetschef.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för verksamhetsstöd har ca 40 medarbetare som arbetar inom verksamhetsområdena ekonomi, HR, service, säkerhet, arkiv och diarium, juridik, GIS-samordning och kontroll av medel från vissa EU-program.

Du kommer att ingå i en arbetsgrupp på sju personer som arbetar med diarieföring, arkivering, stöd och intern utbildning i diarie- och arkivfrågor samt övergripande verksamhetsuppföljning.
Du kommer att arbeta med registrering och arkivering och kommer också att utgöra ett stöd till länsstyrelsens medarbetare inom diarie- och arkivfrågor. Du kommer att serva med handlingar internt och till medborgarna.
Det kan även bli aktuellt med andra arbetsuppgifter som ligger inom arbetsgruppens ansvarsområde. Hur fördelning av dessa arbetsuppgifter kommer att se ut beror på behovet i arbetsgruppen och din erfarenhet.

KVALIFIKATIONER
Du har utbildning med för tjänsten relevanta ämnen eller erfarenhet som bedöms likvärdig. Du har några års erfarenhet av registrering vid en myndighet eller kommun. Du har god vana av att arbeta i digitala system. Det är en merit om du har erfarenhet av diarieförings- och ärendehanteringssystemet Platina, har arbetat med arkivering eller med ärendehandläggning vid en myndighet eller kommun.

Du är noggrann, systematisk, pedagogisk, serviceinriktad och har lätt för att samarbeta. Du tycker om att följa och upprätta rutiner.

Vid urval kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten.

Inför anställning kommer det att genomföras en säkerhetsprövning.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet som är fri från all diskriminering.
Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.
Observera att en tjänsteansökning är en inkommen handling och kan därmed inte behandlas konfidentiellt.
Ange ditt löneanspråk.
så här behandlar vi dina personuppgifter, www.lansstyrelsen.se/dataskydd
Då Länsstyrelsen är både regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet kan du i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än dem du anställts för inom ramen för myndighetens kris- eller krigsorganisation.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Maria Hanell
010-225 43 01
Säkerhetschef/verksamhetsledare Barbro Walleij
010-225 42 26

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 71 B 90186 Umeå
None

Postadress

Storgatan 71 B
Umeå, 90186

Liknande jobb


Inspektörer med ekonombakgrund

Inspektörer med ekonombakgrund

20 december 2024

20 december 2024

Internutredare

Internutredare

20 december 2024

Utredare

Utredare

19 december 2024